نوشته شده توسط : ali
فشار خون به نیروی خون در حین جریان یافتن در رگهای بدن گفته می شود
اکثر افراد فکر می کنند فشار خون بالا بیماری نگران‌کننده و مزمنی است که تنها افراد بزرگسال را تحت تأثیر قرار می‌دهد در حالی که حتی کودکان نیز به این بیماری مبتلا می شوند. در واقع ابتلای به فشار خون بیماری خاص بزرگسالان در گذشته بوده است اما در عصر حاضر کودکان نیز از تبعات این بیماری خاموش در امان نیستند.
 
اکنون این پرسش مطرح می شود که اصولا چرا بیماری فشار خون در کودکان در حال گسترش است؟ برای کمک به کودکانی که به این بیماری مبتلا می شوند چه می توان انجام داد؟
 
نخستین گام در این مسیر این است که تا می توانید بر اطلاعات خود درخصوص بیماری فشار خون در کودکان بیفزایید. آگاهی از این موضوع که چه عواملی موجب بروز فشار خون در کودکان می شود، پیامدها و شیوه های درمان این بیماری، همگی از جمله مواردی است که به شما در نگهداری و مراقبت از کودکی که دچار این بیماری است کمک زیادی می کند.
 
فشار خون در کودکان به چه معناست؟
فشار خون به نیروی خون در حین جریان یافتن در رگهای بدن گفته می شود. در شرایط عادی قلب خون را درون رگهای سراسر بدن پمپاژ می کند. رگها بر اساس نیاز موضعی و لحظه ای بدن بازتر و منقبض تر می شوند جریان خون در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد. اما  در فردی که دچار فشار خون بالاست، این مایع حیاتبخش با شدت بیشتری به رگها فشار وارد می کند که در نتیجه آن وارد آمدن آسیب به رگهای خونی، قلب و سایر اندامهای بدن بسیار محتمل خواهد بود.
 
برای افراد بزرگسال بیان این نکته که به فشار خون مبتلا شده اند کار چندان سختی نیست زیرا آنها می توانند با استفاده از معاینات پزشکی برنامه ریزی شده و مقایسه اطلاعات آماری به دست آمده با جدول های مخصوص، متوجه شوند که به فشار خون مبتلا هستند یا نه.
 
البته کودکان هم آزمایشات مشابهی متناسب با سن و سال خود دارند اما درک و استنتاج دقیق اطلاعات به دست آمده از آنها به مهارت بالایی نیاز دارد. پزشک برای بررسی این اطلاعات به فاکتورهای مهمی نظیر جنسیت، قد و اعداد به دست آمده از آزمایش فشار خون کودک دقت می کند تا مشخص کند که آیا کودک مورد معاینه به فشار خون بالا مبتلاست یا نه.
 
فشار خون بالا چگونه سلامت کودک را تحت تأثیر قرار می دهد؟
همچون افراد بزرگسال، کودکانی که به فشار خون بالا مبتلا می شوند متأثر از تبعات منفی آن می گردند که از آن جمله باید به این موارد اشاره کرد: بیماری های قلبی و کلیوی و سکته مغزی  

اضافه وزن و چاقی به عنوان فاکتور خطر اصلی فشار خون بالا در کودکان به شمار می آید
 
 
ارتباط چاقی با فشار خون بالا در کودکان
فاکتورهای خطر برای فشار خون بالا در کودکان شامل چاقی و داشتن سابقه خانوادگی در زمینه فشار خون می شود. همچنین سایر فاکتورهای خطر می تواند شامل مواردی همچون اختلالات خواب باشد.
 
 
اضافه وزن و چاقی به عنوان فاکتور خطر اصلی فشار خون بالا در کودکان به شمار می آید. کودکانی که دچار افزایش وزن قابل توجه هستند نه تنها در معرض ابتلا به فشار خون بالا قرار دارند بلکه از سایر بیماری ها نظیر بیماری های قلبی و دیابت نیز در امان نخواهند بود.
 
چه عواملی موجب بروز چاقی می شود؟
در بسیاری از موارد چاقی می تواند با سایر مشکلات مربوط با سلامت فرد در ارتباط باشد اما در اکثر موارد چاقی به واسطه ترکیب دو فاکتور زیر روی می دهد:
 
کودکانی که بیش از حد متعارف غذا می خورند یعنی بیش از مورد نیاز بدنشان از گروههای غذایی مختلف استفاده می کنند نسبت به سایر کودکانی که رژیم غذایی عادی دارند بیشتر در معرض ابتلا به چاقی قرار دارند. نوشیدنی های گازدار و اسنکهای ناسالم از جمله مواد غذایی مورد علاقه کودکان محسوب می شود که تأثیر بسزایی در افزایش وزن آنها دارد.
 
فعالیت بدنی اندک. متأسفانه در سراسر جهان اکثر کودکان فعالیت بدنی کمی دارند و ساعتهای طولانی را در طول روز سرگرم تفریحات منفعلانه ای نظیر بازی های رایانه ای و ویدئویی می کنند.
 
درمان فشار خون بالا در کودکان
محققان همچنان در تلاش هستند تا مؤثرترین شیوه ها را برای درمان فشار خون بالا در کودکان ارایه کنند. به طور کلی درمان فشار خون در کودکان تفاوتی با افراد بزرگسال ندارد.
 
پیروی از رژیم های غذایی مناسب. منظور از این نوع رژیم های غذایی آن دسته از رژیم هایی است که شامل مواد غذایی کم چربی، سبزیجات و میوه های تازه و غلات می شود. استفاده هر چه کمتر از نمک در غذا می تواند به پایین نگاه داشتن فشار خون در کودک کمک زیادی کند.
 
زیر نظر قراردادن وزن کودک آن هم بر اساس یک برنامه همیشگی راه حل دیگری است که همواره به والدین توصیه می شود. از یاد نبرید که وزن زیاد خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد.



 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 481
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
ما همیشه نمی‌توانیم از فرزندمان در مقابل پستی و بلندی‌های زندگی محافظت کنیم. او بزرگ می‌شود و به ناچار وارد دنیای پر درد و رنج آدم بزرگ‌ها می‌شود. جایی‌که زندگی زخم هایی بر او وارد می‌کند و گاهی اوقات قلبش را می‌شکند.

ما همیشه نمی‌توانیم از فرزندمان در مقابل پستی و بلندی‌های زندگی محافظت کنیم. او بزرگ می‌شود و به ناچار وارد دنیای پر درد و رنج آدم بزرگ‌ها می‌شود. جایی‌که زندگی زخم هایی بر او وارد می‌کند و گاهی اوقات قلبش را می‌شکند. شاهد این لحظات بودن برای ما پدر و مادرها سخت است اما بخشی از زندگی است.

حمایت دائمی در فضای مصنوعی که ما برای فرزندانمان ایجاد می کنیم باعث می‌شود تا کودکان  تجربه‌های خطرناکی در زندگی نداشته باشند. کودکان بین 5تا8 سالگی آماده‌اند تا با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شوند. باید به آنها فرصت تجربه‌های جدید داد هر چند که در این تجربه‌ها شکست بخورند.

5 موقعیتی که باید بگذارید کودکتان ناراحت شود


اخلاق کودک شما در اینکه او چگونه با ناامیدی‌هایش کنار می‌آید بسیار اهمیت دارد. با این وجود راهکارهایی وجود دارد که به کودکتان کمک می کند تا او با موقعیت‌های ناگزیر نه چندان خوش آیند زندگی‌اش بهتر کناربیاید. این راهکارها مناسب کودکان مدرسه‌ای است یعنی سن و سالی که ممکن است ناامیدی را در زندگی‌شان تجربه کنند.

1. وقتی زندگی آن روی دیگرش را نشان می‌دهد

گاهی اوقات زندگی بر وفق مراد شما نیست. یک روز ممکن است نتوانید بلیط تئاتری که او دوست دارد را تهیه کنید یا اینکه روز تولدش که قرار بود در حیاط خانه بگیرید باران ببارد و برنامه ریزی‌هایتان خراب شود یا اینکه تیم ورزشی مورد علاقه‌اش می‌بازد. همه این‌ها احساسات کودک شما را به شدت خدشه‌دار می‌کند.

مثلا اگر تیم ورزشی مورد علاقه کودکتان باخت بهتر است با جملاتی مانند "مهم‌ترین نقش تو طرفداری از تیم مورد علاقه‌ات است؛ چه در برد و چه در باخت؛ یا اینکه شکست باعث قوی‌تر شدن می‌شود" او را دلداری دهید. روان‌شناسان معتقدند که در مواقع شکست باید به فرزندانمان نشان بدهیم که از ناامیدی‌ها و اشتباهات می‌توان چیزهایی آموخت.

2. وقتی یک نفر فرزندتان را ناراحت می‌کند

گاهی اوقات ممکن است بهترین دوست فرزند شما با یک نفر دیگر دوست شود یا اینکه کودک شما متوجه شود خاله‌اش خواهرزاده‌تان را به باغ وحش برده است. فرزند شما با شنیدن این خبر بسیار ناراحت می‌شود. لازم نیست فورا با او شروع به صحبت بکنید. بهتر است به او اجازه دهید تا کاملا احساس ناراحتی کند. وقتی کودکی احساس ناراحتی می‌کند نباید به او بگویید: "تو بچه خوبی هستی و یک دوست دیگر پیدا می‌کنی" بلکه باید بگویید: "متوجه‌ام تا چه اندازه ناراحت هستی و کاملا درکت می‌کنم."

5 موقعیتی که باید بگذارید کودکتان ناراحت شود


در حقیقت با تایید احساس‌های کودکتان شما می‌توانید موقعیت مکالمه را ایجاد کنید و حتی راه حل‌های خوبی پیدا کنید. بهتر است از او بپرسید "حالا می‌خواهی با احساسی که داری چه کار کنی؟" و اگر راه حلی به شما ارائه داد از او سوال کنید "واقعا این کاری است که می‌خواهی انجام دهی؟" اگر در تصمیم خود تردید داشت به او کمک کنید تا راه حل‌های بهتری پیدا کند.

3. وقتی در کاری سعی کافی نکرده است

بچه‌ها می دانند که همیشه باید به بهترین شکل ممکن تلاش کنند. گاهی اوقات بدون اینکه تلاش کافی بکنند انتظار موفقیت دارند. همیشه این شانس را به کودکانتان بدهید تا شکست به دلیل تلاش کافی نکردن را تجربه کنند. بیشتر اوقات ما به آنها می‌گوییم "بگذار کمکت کنم" تحقیقات علمی نشان داده این راه حل به هیچ عنوان نتیجه بخش نیست.

 بهتر است به فرزندتان اجازه تجربه کردن بدهید. بگذارید خودش دندان‌هایش را مسواک کند هرچند که درست نباشد یا اینکه تکالیف مدرسه‌اش را خودش انجام دهد هر چند که کامل نباشد. البته هر وقت کمک لازم داشت دریغ نکنید مثلا قبل از امتحانات به درس‌های او رسیدگی کنید یا هر از گاهی دندان‌هایش را نگاه کنید تا مبادا سوراخ شده باشد.

4. وقتی تلاش می‌کند اما همچنان شکست می‌خورد

بعضی وقت‌ها فرزند شما همه تلاش خود را می‌کند اما موفق نمی‌شود. مثلا آنقدر خوب تکالیفش را انجام می‌دهد که شاگر نمونه کلاس شود اما یک نفر دیگر را انتخاب می‌کنند آن موقع است با صورتی گریان به خانه می‌آید و شروع به شکایت می‌کند.

شما در این موقعیت باید به فرزندتان کمک کنید تا برای برنده خوشحال باشد تا به حال خود گریه کند. این کار به او کمک می کند تا بتواند بر ناامیدی‌اش با روشی مثبت غلبه کند.

 5. وقتی از خود ناامید می‌شود

آدم بزرگ‌ها هم وقتی اشتباه می‌کنند خودشان را سرزنش می‌کنند چه برسد به بچه‌ها. در چنین مواقعی با مثال زدن به کودکانتان دلداری دهید. مثلا به او بگویید که شما هم یک روز ناهار را سوزاندید و یا یک قرار کاری مهم را فراموش کردید



:: بازدید از این مطلب : 358
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
یکی از وظایف شما به عنوان والدین سرگرم کردن بچه هاست.
 
 
یکی از وظایف شما به عنوان والدین سرگرم کردن بچه هاست. حتی اگر سرتان شلوغ است این عادت را در خودتان از بین ببرید که تنها به وسیله تماشای کارتون یا تلویزیون فرزندتان را سرگرم کنید.
 
هفته نامه زندگی مثبت - ترجمه طاهره محمدی: یکی از وظایف شما به عنوان والدین سرگرم کردن بچه هاست. حتی اگر سرتان شلوغ است این عادت را در خودتان از بین ببرید که تنها به وسیله تماشای کارتون یا تلویزیون فرزندتان را سرگرم کنید. این فعالیت ها که در ادامه برایتان فهرست کرده ایم در عین اینکه برای فرزندتان جالب و هیجان انگیز است، باعث رشد شخصیتی او نیز خواهدشد.

خب بچه ها! حالا یه کار خوب

کارهای گروهی

فعالیت های گروهی همیشه برای کودکان جذاب و سرگرم کننده است. علاوه بر این، باعث رشد مهارت های اجتماعی آنها نیز خواهد شد. از چند نفر از همسایگان خود کمک بگیرید و از فرزند آنها بخواهید در یک وقت آزاد با فرزندتان بازی کنند. می توانید یک کلوب شعر تشکیل دهید و بچه ها را تشویق به حفظ کردن شعر و خواندن آن باری یکدیگر کنید. از آنها بخواهید با همفکری یکدیگر یک کلیپ ویدئویی ترتیب دهند و خود شما با گوشی همراهتان از آنها فیلمبرداری کنید.

این کار باعث قوت گرفتن مهارت همفکری و مدیریت برای انجام یک پروژه گروهی بین کودکان خواهد شد. اگر خود و دوستانتان درگیر یک فعالیت خیر هستید، می توانید فرزندتان را نیز در انجام امور کمک به دیگران سهیم کنید. این کار در عین سرگرم کننده بودن برای فرزندتان به رشد مهارت های اجتماعی اش کمک خواهد کرد.

خب بچه ها! حالا یه کار خوب

فعالیت های خلاقانه

تشویق کودکان به انجام کارهای خلاقانه به آنها کمک می کند به شیوه خودشان از انجام امور مختلف لذت ببرند. از فرزندتان بخواهید شبیه یکی از شخصیت های کارتونی یا سینمایی مورد علاقه اش لباس بپوشد و از این طریق خلاقیت او را برای انتخاب لباس به کار بیندازید.

یکی دیگر از کارهای خلاقانه نقاشی کردن است. از کودکتان بخواهید تصویری که در ذهنشان است روی کاغذ پیاده کند. برای مثال از او بپرسید در طول چند روز گذشته چه چیزی باعث خوشحالی او شده و سپس از او بخواهید همان اتفاق را برایتان نقاشی کند. به همین ترتیب در هر فعالیتی دنبال پروراندن حس خلاقیت او باشید و در عین حال یک روز جالب و هیجان انگیز برایش خلق کنید.

خب بچه ها! حالا یه کار خوب

فعالیت های لذت بخش

گاهی اوقات تنها برای کسب لذت فرزندانتان آنها را در کارهایی که دوست دارند، همراهی کنید. برای مثال با آنها شروع به آواز خواندن کنید. اگر عاشق درست کردن کف در حمام هستند این اجازه را به آنها بدهید. اجازه بدهید خودشان بستنی مورد علاقه با طعم خاصی که دوست دارند را انتخاب کنند. با یکدیگر به باغ وحش یا شهربازی بروید. در واقع، کارهایی انجام دهید که واقعا آنها را به هیجان می آورد.




 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 349
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
در اکثر موارد بعد از اتمام دوره های رشدی جنس مونث کوتاه تر از جنس مذکر است


می گویند متوسط طول قد فرزندان نسل امروز از نسل های قبلی کوتاه تر است. با پیشرفت علم و بالارفتن سطح دانش عمومی بسیاری از خانواده ها مایلند تمام تلاش خود را برای کمک به رشد موثر فرزندشان داشته باشند. به همین دلیل با دکتر  وفا، رئیس انجمن تغذیه ایران به گفتگو نشستیم تا ببینیم واقعا قد و غذا به هم ربطی دارند؟
 
نقش تغذیه بر روند رشد و نمو کودک چیست؟
پیروی از اصول تغذیه ای صحیح بر روند رشد و نمو و سلامت قدی کودک تاثیر مستقیم دارد، یعنی می تواند موجب بلند قد تر شدن کودک و رسیدن به پتانسیل قدی ناشی از ژنتیک شود. بالطبع اگر کودک برنامه غذایی بی کیفیتی داشته باشد، به طول قدی لازم نمی رسد و از استانداردهای رشدی خود عقب می ماند. والدین باید توجه داشته باشند که اگرچه تغذیه سالم در بیان خصوصیات ژنتیک فرزندشان اثر دارد اما قد صفتی است که توسط ژن های به ارث رسیده از والدین و حتی تاثیر ویژگی های ژنتیک یک نسل قبل تر (یعنی پدر و مادربزرگ ها) بیان می شود. اگر مادر و پدر و خانواده های آنها قدی کوتاه یا متوسط داشته باشند، نباید از عامل تغذیه معجزه بخواهند. برخی والدین تصور می کنند اگر به میزان کافی مواد پروتئینی و کلسیم دار به فرزندشان بدهند، قد فرزندشان ۲۰ -۳۰ سانتی متر از خود آنها بلند تر می شود.
 
از چه زمان باید مراقب تغذیه کودک بود؟
از دوران جنینی باید مراقب تغذیه نوزاد بود. خانم باردار باید بداند شیوه تغذیه ای او از همان ابتدای دوران بارداری بر سلامت فرزندش اثر دارد. اگر خانمی در دوران باردرای از لحاظ برخی ریز مغذی ها دچار سو تغذیه باشد، ممکن است ناخواسته بر طول قد فرزندش اثر منفی بگذارد. یعنی این مسئله بر حداکثر پتانسیل رشد کودک بعد از تولد موثر است. صفر تا ۲ سالگی هم محدوده سنی بسیار مهمی برای رشد کودک محسوب می شود زیرا بنا به منحنی های استاندارد رشد در بخش هایی از این محدوده شاهد افزایش سرعت رشد هستیم. در محدوده ۴ تا ۶ سالگی هم در برهه های زمانی خاصی سرعت رشد در کودکان افزایش می یابد. بنابراین اگر کودک در این سه دوره بحرانی دچار سو تغذیه شود، رشد قدی او به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
 
قد مثل وزن بر نمی گردد
کودکان در مواجهه با بیماری، مقداری وزن از دست می دهند که بعد از دوره نقاهت با پیروی از الگوی تغذیه ای سالم و صحیح می توانند این وزن از دست رفته را جبران کنند اما اگر به دنبال سوء تغذیه در هر یک از دوره های بحرانی رشد، میزان رشد کودک از حد لازم کمتر شود، این فرصت از دست رفته رشدی، دیگر به هیچ عنوان در دوره های بعدی زندگی قابل جبران و بازگشت نیست و برای همیشه از دست رفته است. برای رسیدن به حداکثر پتانسیل رشد به تمام مادران توصیه می شود در دوره های آموزشی مراکز بهداشت که برای شیوه تغذیه سالم کودکان در نظر گرفته شده، شرکت کنند تا مبادا خسارت جبران ناپذیری به رشد و نمو فرزندشان وارد شود. اگر والدین شرایط لازم برای مراجعه به مشاوران تغذیه را دارند بهتر است چند وقت یک بار توصیه های تغذیه ای لازم را برای فرزندشان دریافت کنند.
 
افزایش قد با مکمل
شرکت های تولید کننده، تبلیغاتی، فروشندگان، بازاریاب ها و برخی متخصصان که در زمینه تجارت فعال تر از شاخه طب هستند، نباید از دانش ناقص مردم سو استفاده کنند و با چند جمله به ظاهر صحیح و منطقی خانواده ها را مجبور به پیروی از اهداف تجاری خود کنند. انواع مکمل های غذایی که برای کودکان جذاب هم هستند در بازار وجود دارند که برخی والدین حاضرند بودجه قابل توجهی را به آنها اختصاص دهند. برای تهیه این مکمل ها به نسخه پزشک نیازی نیست اما بهتر است خانواده ها بدانند تهیه این مواد برای تمام کودکان لازم نیست. یعنی در بسیاری از موارد کودک می تواند ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیازش را از طریق خوراکی های سالم و طبیعی دریافت کند، بدون این که کوچک ترین نیازی به مکمل شیمیایی داشته باشد. مکمل ها حاوی مقادیر مشخصی از مواد معدنی و ویتامین ها هستند که بدن در هر دوره سنی مشخص به مقدار معینی از این مواد نیاز دارد و اگر همین مواد مورد نیاز را بیش از حد نیاز خود دریافت کند ممکن است به جای اثر مورد انتظار اثرات معکوس و خطرناکی را متحمل شود. بنابراین وسواس افزایش قد فرزندتان را کنار بگذارید و به طور بی رویه دارو و مکمل های مختلف را به او نخورانید. گاهی کودک میزان رشدی مطابق استانداردهای محدوده سنی خود ندارد. در این زمان متخصص غدد تشخیص می دهد برخی مواد مغذی به صورت مکمل به مقدار مشخص و در دوره معین به رژیم غذایی کودک افزوده شوند.
 
پیروی از اصول تغذیه ای صحیح بر روند رشد و نمو و سلامت قدی کودک تاثیر مستقیم دارد
 
 
رژیم غذایی کودک باید چگونه باشد؟
در بیان نیازهای اساسی تغذیه کودکان علاوه بر تغذیه تکمیلی، تغذیه با شیر مادر تا ۲ سالگی باید ادامه داشته باشد و از ۲ سالگی به بعد کودک باید روزانه هر یک از گروه های غذایی اصلی را با مقادیر مشخص مصرف کند.
 
 
حداقل ۲ واحد از گروه شیر و لبنیات
 
 
۲ تا ۵/۲ واحد از گروه گوشت ها و پروتئین ها (هر واحد گوشت معادل ۳۰ گرم گوشت پخته، یک عدد تخم مرغ، ۸۰ تا ۱۰۰ گرم حبوبات پخته یا ۳۰ گرم پنیراست)
 
 
۲ تا ۵/۲ واحد سبزی و صیفی ها
 
 
۲ تا ۵/۲ واحد میوه
 
 
۴ تا ۵ واحد از گروه غلات (نان، برنج، ماکارونی یا سیب زمینی)
 
 
در این محدوده سنی روغن و چربی ها در گروه مستقلی قرار نمی گیرند اما توصیه می شود والدین مراقب باشند فرزندشان به خوردن غذاهای چرب عادت نکند. به جای استفاده از روغن های جامد و هیدروژنه بهتر است از روغن های مایع استفاده شود. روغن مایع را (روغن گیاهی از قبیل روغن سویا یا آفتابگردان و نه کره آب شده!) را بعد از این که برنج پخته و طبخ شد، تنها به میزان یک قاشق غذاخوری روی برنج بریزید، زیرا حرارت دیدن روغن بسیاری از مواد شیمیایی مفید آن مثل اسیدهای چرب ضروری را از بین می برد و روغن را تبدیل به ماده ای بی ارزش یا حتی خطرناک می کند.
 
 
در مورد میوه و سبزی ها توصیه می شود تنوع و نحوه سرو کردن این گروه را رعایت کنید تا کودکان به خوردن مواد غذایی این گروه بسیار مهم عادت و علاقه داشته باشند و به جای آنها به مصرف خوراکی های نشاسته ای، چرب یا شیرین و بی ارزش روی نیاورند.
 
 
مصرف شیرینی، شکلات، چیپس، پفک، فست فود و نوشابه های گازدار را برای فرزندتان محدود کنید و خوراکی های شیرین سالم از قبیل میوه های شیرین را هم در فواصل زمانی نزدیک به وعده اصلی به فرزندتان ندهید. در عوض آنها را با مقادیر مشخص و محدود به عنوان دسر بعد از وعده غذایی اصلی به فرزندتان بدهید. اگر کودک چنین خوراکی هایی را قبل از غذای اصلی مصرف کند، سیر می شود و دیگر نمی تواند غذای اصلی را که برایش در نظر گرفته اید، بخورد و تناوب زمانی گرسنگی، اشتها و برنامه غذایی اش بر هم می ریزد.
 
قد، صفتی که از چند عامل دستور می گیرد
قد کلی هر انسانی به چند عامل مهم بستگی دارد که ژنتیک و جنس مهم ترین آنها هستند اما عواملی مانند تغذیه، میزان ورزش و تمرینات بدنی و وضعیت جسمانی هم بر طول قد کودک موثرند.
 
ژنتیک
ماده ژنتیک هر فردی از پدر و مادرش به او می رسد اما این که فرزند هر کدام از صفات را به چه میزان از کدام والد به ارث ببرد محاسبات و احتمالات پیچیده ژنتیک است که در این صفحات نمی گنجد. باید بدانیم این که ژن ها بخواهند به چه نحوی بیان شوند از مدت ها قبل از تولد تعیین شده و به طور کلی بیشتر بچه های سالم در نهایت قدی در محدوده قدی والدین خودشان خواهند داشت.
 
 
  بیشتر بچه های سالم در نهایت، قدی در محدوده قدی والدین خودشان دارند
 
 جنس
در اکثر موارد بعد از اتمام دوره های رشدی جنس مونث کوتاه تر از جنس مذکر است اما در دوران قبل از بلوغ ممکن است دختر ها نسبت به پسرهای هم سن شان رشد سریع تری داشته باشند. البته در جامعه شاهدیم برخی خانم ها قد بسیار بلندتری از آقایان دارند.
 
 
میزان فعالیت بدنی
کودکان سالم به طور طبیعی برای فعالیت های بدنی انرژی کافی دارند. تمرین بدنی روزانه کمک می کند کودک انرژی خود را مصرف کند، عضلات قوی تری و وزن متعادلی داشته باشد و همچنین استخوان ها و مفاصل او به نحو موثری به فعالیت و رشد خود ادامه دهند. نداشتن تحرک کافی هم ممکن است بر رشد کودک اثر منفی داشته باشد.
 
وضعیت جسمانی
برخی بیماری های نادرمی توانند بر پتانسیل رشدی کودک اثر منفی بگذارند، مثلا سندرم ترنر که یک بیماری ژنتیک است.
 
تغذیه
تغذیه مناسب و صحیح، کودک را از قدی که ژنتیک برای او تعیین کرده بلند تر نمی کند اما تغذیه غلط و غیر اصولی او را از رسیدن به قدی که می تواند داشته باشد، باز می دارد.
 

 
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 387
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
اگر یکی از این علائم را در فرزندتان دیدید‌، دستپاچه نشوید، به پزشک زنگ بزنید و با او مشورت کنید و اگر لازم بود فورا برای ملاقات با پزشک و تجویز دارو اقدام کنید.
 

مجله سیب سبز: شاید خیلی طبیعی باشد که بچه‌ کوچک‌تان ۶ تا ۱۲ بار در سال سرما بخورد. حتما در این مواقع دستپاچه می‌شوید و به دنبال راه‌حل‌هایی هستید تا هرچه زودتر بیماری فرزندتان را علاج کنید. شاید در این میان به انواع و اقسام توصیه‌های اطرافیان عمل کنید تا بلکه بتوانید از پس بیماری برآیید. ما به شما می‌گوییم که در درجه اول خونسردی خود را حفظ کنید و به نشانه‌ها توجه کنید. همراه کردن مراقبت‌های مادرانه با چاشنی مهر و محبت می‌تواند راهگشای شما باشد. در این مواقع روش‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید تا حدی بیماری فرزندتان را کنترل کنید. این گزارش را بخوانید تا بدانید غیر از نگرانی کارهای دیگری هم می‌توان انجام داد.
 
اگر یکی از علائم زیر را در فرزندتان دیدید‌، دستپاچه نشوید، به پزشک زنگ بزنید و با او مشورت کنید و اگر لازم بود فورا برای ملاقات با پزشک و تجویز دارو اقدام کنید:
 
اگر غذا نمی‌خورد: اگر آنقدر علائمش وخیم بود که دیدید غذا هم نمی‌خورد حتما با پزشک تماس بگیرید. یکی از پزشکان در این‌باره می‌گوید: مناسب‌ترین روش این است که ببینید آیا کودک‌تان حداقل هر 6ساعت‌، پوشک خود را خیس می‌کند یا نه.

 
تب: اگر فرزندتان ۳‌ماهه یا کمتر است و دیدید دمای بدنش بالای ۳۷ درجه رسیده بلافاصله با پزشکش تماس بگیرید. بچه‌های  زیر ۳ ماه هنگام بیماری، خطر مشکلات تنفسی بیشتر آنها را تهدید می‌کند. برای بچه‌هایی که سن‌شان بالاتر است‌، اگر تب‌شان به حدود ۳۸ یا ۳۹‌درجه رسید یا حتی تب خفیفی داشتند و چند روز ادامه پیدا کرد‌، حتما با پزشک تماس بگیرید.
 
مشکلات تنفسی: اگر دیدید که نفس کشیدن فرزندتان توأم با صداهای غیرعادی و عجیبی است یا هنگام خواب صداهای بلندی از او می‌شنوید‌، پس حتما مشکلی وجود دارد. در این مواقع حتما باید با پزشک تماس بگیرید یا ظرف چند دقیقه او را به پزشک برسانید.
 
حالت خواب‌آلودگی یا بدعنقی زیاد: هیچ‌کسی دوست ندارد بیمار شود‌، بنابراین اگر دیدید بچه‌تان موقع بیماری کمی بدعنق شد‌، زیاد تعجب نکنید. اما اگر متوجه شدید که حالت خواب‌آلودگی داشته یا بدخلقی می‌کند‌، بهتر است با پزشک تماس بگیرید.
 
سرفه‌های طولانی: سرفه باعث تمیز شدن مخاط و خالی شدن آن از ریه‌ بچه می‌شود، اما اگر این سرفه‌ها بیش از ۷۲‌ساعت ادامه پیدا کرد یا خیلی وخیم شد تا‌حدی که او را به استفراغ انداخت‌، حتما با پزشک تماس بگیرید.
 
نشانه‌ وخیم دیگر: زمانی که بچه‌تان سرما خورده و شما علائم سیاه‌سرفه را هم در او می‌بینید‌ و اگر دیدید که تنفس او هم توأم با صدا یا مشکلی بوده یا آنکه مایعات به اندازه کافی نمی‌نوشد‌، حتما با پزشک تماس بگیرید.
 
اگر سرماخوردگی از بین نرفت: اگر علائم بچه‌تان بعد از یک هفته بهتر نشد‌،مجددا  به پزشک زنگ بزنید تا مطمئن شوید که دچار نوع دیگری از عفونت نشده باشد.
 
آبریزش بینی که بهتر نمی‌شود: اگر آبریزش بینی او بعد از چند روز خوب نشد یا همچنان عطسه کرده و همراه با آن چشم‌هایش هم قرمز شده است به پزشک خود زنگ بزنید. شاید علائم آلرژی باشد.
 
سایر علائم: اگر دیدید بچه‌تان دچار گوش‌درد شدیدی شده یا لب‌هایش کبود شده یا گلودرد همراه با تورم گردن و تب دارد‌، حتما با پزشک تماس بگیرید. همه‌ اینها می‌تواند نشانه‌ بیماری دیگری هم باشد.
 
به شمّ خود اعتماد کنید
 
وقتی دچار شک شدید‌، از برداشتن گوشی و تماس گرفتن اصلا نترسید. بسیاری از والدین وقتی بچه‌شان بیمار می‌شود نیاز به این دارند تا کسی به آنها بگوید که چیزی نیست و قوت قلب پیدا کنند و این کاملا طبیعی است. بنابراین به شمّ خود اعتماد کرده و اگر فکر می‌کنید مشکلی هست به پزشک‌تان زنگ بزنید. صحبت با پزشک باعث آرامش ذهنی شما می‌شود. انواع سرماخوردگی می‌تواند برای والدین واقعا آزاردهنده باشد‌، چراکه در اکثر موارد دارویی که بتواند باعث بهتر شدن این وضعیت شود وجود ندارد. اما صحبت با پزشکان می‌تواند به والدین قوت قلب داده و آنها را مطمئن کند کاری که انجام می‌دهند‌، درست است.
درمان‌های خانگی
 
انجمن پزشکی آمریکا در این‌ مواقع پیشنهاد می‌کند که از داروهای بدون نسخه برای سرماخوردگی و سرفه آن هم برای بچه‌های زیر ۶ ماه استفاده نکنید. پس چاره‌ کار چیست؟
 
پیشنهاد ما این است که از روش‌های موثر و مطمئن و سالم خانگی استفاده کنید. شاید هیچ کدام از آنها باعث کوتاه شدن دوره‌ بیماری نشود‌، اما کاری می‌کند تا فرزندتان کمی احساس بهتری داشته باشد.
 
استراحت زیاد
 
مبارزه با عفونت‌، انرژی زیادی می‌گیرد و می‌تواند بچه را خسته کند. وقتی بچه‌تان استراحت می‌کند‌، در حال بهبود است و این دقیقا همان چیزی است که به آن نیاز دارد.
 
چه باید کرد: وقتی نمی‌خوابد‌، او را به انجام فعالیت‌های آرام و بی‌صدا تشویق کنید. اگر خیلی بیمار است‌، برایش کتاب بخوانید یا بگذارید فیلم مورد‌علاقه‌اش را ببیند.
 
 بخار
 
استنشاق بخار باعث تسکین مخاط او در مجراهای بینی‌اش می‌شود. یک حمام آب گرم هم می‌تواند برایش بسیار آرام‌بخش باشد.
 
چه باید کرد: استفاده از یک دستگاه رطوبت‌ساز یا بخارساز خنک‌کننده در شب و هنگام خوابیدن یا به وقت بازی بچه در تختخواب گزینه‌ای عالی است. بگذارید دوش آب داغ برای چند دقیقه باز باشد و بخار تولید کنید‌، بعد بچه را ببرید تا دوش بگیرد.
 
قطره نمک و استفاده از پوار نوزاد
 
وقتی بچه‌ها سن‌شان پایین است‌، چند قطره از محلول نمکی را در بینی آنها بچکانید تا مسیر آن باز شود.
 
چه باید کرد: سر کودک‌تان را به عقب نگه داشته و دو تا سه قطره از این محلول نمکی را در سوراخ بینی‌اش بچکانید تا باعث تنگ شدن و تسکین مخاط شود. بعد از ریختن قطره سعی کنید ۱۵ تا ۳۰ ثانیه سرش را در همان حالت نگه دارید. برای استفاده از پوار‌، آن را فشار داده و به آرامی نوکش را داخل بینی قرار دهید و همزمان سوراخ دیگر بینی او را نگه دارید. بعد به آرامی برآمدگی پوار را ول کنید تا مخاط و محلول نمک را جذب کرده و جمع کند.
 
 مالش با گاز بخور (برای بچه‌های ۳ ماهه و بالاتر)
 
این کار کمک می‌کند تا بچه شب‌ها آرام‌تر بخوابد. تحقیقات نشان می‌دهد که این کار باعث می‌شود بچه‌ای که سرما خورده احساس بهتری داشته باشد چراکه در بینی‌اش حس خنکی خواهد داشت. محصولات لازم برای این مالش را می‌توانید به‌راحتی برای بچه‌های سه ماه به بالا پیدا کنید. اگر دوست ندارید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی پترولیوم یا پارابن هستند‌، می‌توانید از گیاهان معطر یا خوشبو استفاده کنید.
 
چه باید کرد: سعی کنید محلول موردنظر را روی سینه‌، گردن و پشت فرزندتان بمالید. اگر جایی از پوستش خراش یافته یا خیلی حساس است‌، اصلا نیاز نیست آن را بمالید.
 
 
 سوپ مرغ یا چای (برای بچه‌های ۶ ماهه و بالاتر)
 
مایعات گرم می‌تواند برای بچه بسیار آرام‌بخش بوده و تراکم خلط او را کم کند. محققان دریافته‌اند که سوپ مرغ می‌تواند علائم سرماخوردگی مانند انواع دردها‌، خستگی‌، گرفتگی و تب را کاهش دهد.
 
چه باید کرد: سعی کنید برای او سوپ گرم (نه داغ) آماده کنید. محققان دریافته‌اند سوپ‌های کنسروی هم می‌توانند مثل سوپ‌های خانگی باشند. از دیگر گزینه‌های آرام‌بخش‌، استفاده از چای ولرم بابونه است.
 
 بالا قرار دادن سر (برای بچه‌های ۱۲ ماهه و بالاتر)
 
بالا قرار دادن سر به بچه‌ها کمک می‌کند تا وقتی دراز می‌کشند‌، بتوانند به شکل بهتری نفس بکشند.
 
چه باید کرد:  اگر فرزندتان در تختخواب کودک می‌خوابد‌، سعی کنید زیر بالش او چند عدد حوله یا کوسن‌های نازک قرار دهید. تاحد امکان حواس‌تان باشد که پاهایش بیرون از تخت قرار نگیرد چون باعث می‌شود تخت حالت ثابتی نداشته باشد. برای بچه‌هایی که در تخت‌های بزرگ می‌خوابند‌، باید از کوسن‌های بیشتری استفاده کنید. اگر کودک‌تان در خواب خیلی پیچ و تاب می‌خورد‌، بهتر است با حرکت دادن حوله‌ها یا یک کوسن زیر بالش او‌، سرش را در جای مناسب و بالاتر از سایر جاها قرار دهید.
 
عسل (برای بچه‌های ۱۲ ماه به بالا)
 
عسل باعث تسکین گلو شده و میزان سرفه‌ها را کنترل می‌کند.
 
چه باید کرد: سعی کنید نصف تا یک قاشق چای‌خوری به او عسل بدهید‌ یا آنکه عسل را با آب داغ مخلوط کرده و چند قطره لیمو به آن بیفزایید تا ویتامین C بدن او هم تامین شود. از آنجایی که عسل حالت چسبنده دارد‌،  باید بعد از مصرف دهان و دندان او را بشویید‌، خصوصا اگر وقت خوابش نزدیک باشد.
 
فین کردن (برای بچه‌های ۲ سال به بالا)
 
تمیز کردن مخاط بینی به بچه کمک می‌کند تا راحت‌تر نفس کشیده و بهتر بخوابد و احساس راحت‌تری داشته باشد.
 
چه باید کرد: بسیاری از بچه‌ها تا ۴ سالگی نمی‌توانند به خوبی فین کنند‌، اما بعضی‌های هم تا ۲ سالگی در این کار خبره می‌شوند. در اینجا به چند روش برای یاد دادن فین کردن به بچه اشاره می‌کنیم:
 
-  بگذارید بچه‌تان از شما تقلید کند. برای بعضی بچه‌ها همین می‌تواند مفید باشد.
 
-  به او توضیح دهید که فین کردن بر‌خلاف بوییدن است.
 
-  به او یاد دهید که یک سوراخ بینی‌اش را گرفته و از سوراخ دیگر با شدت فین کند. یک آینه یا تکه دستمال کوچکی زیر بینی او می‌تواند کمک کند تا نفس‌هایش را ببیند.
 
قوری توری (برای بچه‌های ۴ سال به بالا)
 
نتی پات یا قوری توری می‌تواند محلول نمکی را در بینی بچه بریزد‌، هوا را مرطوب کرده و مخاط را رقیق و شل کند.
 
چه باید کرد:  بعد از تهیه قوری توری‌، آن را با محلول آب نمک پر کنید. به بچه‌تان بگویید که سرش را کج کرده و در همان حالت از دهان نفس بکشد‌، بعد نوک قوری را در سوراخ بینی بالایی قرار دهد. آب نمک به آرامی از حفره‌ بینی وارد شده و از سوراخ دیگر خارج خواهد شد. بعد از او بخواهید سر را به سمت دیگری کج کرده و همان کار را تکرار کند.
 
غرغره کردن آب نمک (برای بچه‌های ۴ سال به بالا)
 
غرغره کردن آب نمک یک روش سنتی برای درمان گلودرد است. از طرفی به تمیز شدن مخاط گلو هم کمک می‌کند. بهتر است بچه‌تان بالای چهار سال باشد تا این کار را انجام دهد. برای بسیاری از بچه‌ها‌، این سن‌، سن مدرسه رفتن است. چه باید کرد: اول بگذارید بچه‌تان این کار را با آب معمولی تمرین کند. به او بگویید که سرش را کمی به سمت عقب خم کرده و آب را در پشت گلوی خود نگه دارد اما قورت ندهد. وقتی توانست این کار را انجام دهد‌، آن وقت از او بخواهید تا با گلویش صدا درآورد. به او یاد دهید که این صدا باید چگونه باشد. به او آموزش دهید که باید آن آب را به جای آنکه قورت دهد، به بیرون تف کند.



 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 370
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
گرسنگی مزمن و سوء‌تغذیه می‌تواند مشکلات مختلفی را برای سلامتی افراد ایجاد کند



 اگر فرزندتان بدغذا است، احتمالاً نگران هستید که مواذمغذی لازم برای رشدی مناسب به او نرسد. اما به احتمال خیلی زیاد جای نگرانی نیست مگراینکه دکترتان به شما بگوید که رشد فرزندتان ببه نسبت سنش طبیعی نیست. به مرور زمان، خیلی از بچه‌های بدغذا کالری و موادمغذی کافی برای بدنشان را مصرف می‌کنند.
 
گرسنگی و سوء‌تغذیه چیست؟
همه هر از گاهی احساس گرسنگی می‌کنند. گرسنگی علامت هشدار بدن برای نیاز به غذا است. وقتی غذای کافی برای راضی کردن نیازهای بدنمان مصرف کنیم، احساس گرسنگی از بین می‌رود تا زمانیکه شکممان دوباره خالی شود.
 
سوء‌تغذیه مشابه با گرسنگی نیست، گرچه معمولاً با هم اتفاق می‌افتند. افرادیکه به طور مزمن دچار سوء‌تغذیه هستند، موادمغذی لازم برای رشد و سلامت مناسب را دریافت نمی‌کنند. افراد ممکن است برای یک دوره طولانی یا کوتاه دچار سوء‌تغذیه شوند و این مشکل می‌تواند حاد یا خفیف باشد. کسانیکه دچار سوء‌تغذیه هستند معمولاً بیشتر مریض می‌شوند و در موارد بسیار حاد، خیلی زود می‌میرد.
 
براساس برنامه غذایی جهانی UN، بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان غذای کافی برای خوردن ندارند. این بیشتر از کل جمعیت ایالاتمتحده، کانادا و اتحادیه اروپاست. هر شش ثانیه یکبار، یک کودک بخاطر سوء‌تغذیه و دلایل مرتبط با آن جان خود را از دست می‌دهد.
 
گرسنگی مزمن و سوء‌تغذیه می‌تواند مشکلات مختلفی را برای سلامتی افراد ایجاد کند. کسانیکه همیشه گرسنه هستند معمولاً وزنشان از وزن سلامت پایین‌تر بوده و سایز به مراتب ریزتری نسبت به افراد متوسط دارند. رشدشان هم ممکن است متوقف شود و همین باعث شود که قدشان کوتاه‌تر از حد متوسط باشد. در سراسر جهان، حدود ۲۷ درصد از بچه‌های زیر پنج سال، کمبود وزن دارند.
 
چه چیز موجب گرسنگی و سوء‌تغذیه می‌شود؟
کسانیکه غذای کافی برای خوردن ندارند معمولاً دچار گرسنگی می‌شوند و گرسنگی می‌تواند به مرور زمان منجر به سوء‌تغذیه شود. اما بعضی ممکن است بخاطر دلایلی که با گرسنگی در ارتباط نیست، دچار سوء‌تغذیه شوند. حتی کسانیکه غذای کافی برای خوردن دارند هم اگر غذاهایی که موادمغذی، ویتامین‌ها و موادمعدنی لازم را در خود دارند، مصرف نکنند، ممکن است دچار سوء‌تغذیه شوند.
 
 
بعضی بیماری‌ها و مشکلات باعث می‌شود افراد نتوانند غذایشان را به خوبی هضم و جذب کنند. بعنوان مثال:
 
• افرادیکه دچار بیماری سلیاک هستند مشکلات روده دارند که بخاطر پروتئینی به نام گلوتن تحریک می‌شود که در گندم، چاودار و جو موجود است.
 
• بچه‌های مبتلا به بیماری فیبروز کیستی بخاطر تاثیری که این بیماری بر لوزالمعده‌شان دارد (عضوی از بدن که آنزیم‌های موردنیاز برای هضم را تولید می‌کند) برای جذب موادمغذی مشکل دارند.
 
• بچه‌هایی که دچار عدم‌تحمل لاکتوز هستند برای هضم شی و سایر موادلبنی مشکل دارند. با نخوردن لبنیات آنها بیشتر در معرض ابتلا به سوء‌تغذیه قرار می‌گیرند زیرا شیر و موادلبنی ۷۵ درصد از کلسیم موردنیاز در غذای ایرانی‌ها را تامین می‌کند.
 
کسی که از یک ماده‌مغذی به اندازه کافی به بدن خود نمی‌رساند، دچار کمبود آن ماده‌مغذی می‌شود. این نیز نوعی سوء‌تغذیه است که البته معمولاً باعث بیمار شدن شدید فرد نمی‌شود.
 
متداول‌ترین نوع سوء‌تغذیه در جهان فقر آهن است که می‌تواند منجر به کم‌خونی شود. سازمان جهانی سلامت برآورد می‌کند که حدود ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان در رژیم‌غذایی خود به اندازه کافی از آهن استفاده نمی‌کنند. (آهن در موادغذایی مثل گوشت‌قرمز، زرده تخم‌مرغ، آرد غنی‌شده، نان و سیریال موجود است)
 
 سوء‌تغذیه هم بر بدن و هم بر فکر تاثیر می‌گذارد 
چه کسانی در معرض سوء‌تغذیه قرار دارند؟
در سراسر جهان، آدم‌های فقیر یا آنهایی که در مناطق فقیر زندگی می‌کنند در بیشترین خطر ابتلا به گرسنگی و سوء‌تغذیه هستند. در کشورهای فقیر، جنگ و فجایع طبیعی مثل زلزله و سیل هم می‌تواند با کاهش تولید و توزیع طبیعی موادغذایی با گرسنگی و سوء‌تغذیه در ارتباط باشد.
 
در بیشتر کشورها، تولیدکننده‌های موادغذایی بعضی غذاهای متداول را با ویتامین‌ها و موادمدنی غنی می‌کنند تا از بروز بعضی کمبودهای غذایی جلوگیری کنند. بعنوان مثال، اضافه کردن ید به نمک می‌تواند از بعضی مشکلات غده تیروئید (مثل گواتر) جلوگیری کند، اضافه کردن اسیدفولیک به موادغذایی می‌تواند به جلوگیری از بروز بعضی نواقص مادرزادی کمک کند و اضافه کردن آهن هم از بروز کم‌خونی ناشی از فقرآهن پیشگیری کند.
 
سوء‌تغذیه می‌تواند بر افراد در هر گروه‌سنی اثر بگذارد، اما نوزادان، کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض آن قرار دارند زیرا موادمغذی مختلفی برای رشد سالم و طبیعی آنها نیاز است. افراد بزرگسال ممکن است بخاطر بیماری، بالا رفتن سن و سایر عوامل مربوط به بد‌اشتهایی دچار سوء‌تغذیه شوند.
 
الکل می‌تواند در جذب موادغذایی اختلال ایجاد کند، به همین دلیل افراد الکلی معمولاً نمی‌توانند فایده کامل از ویتامین‌ها و موادمعدنی که مصرف می‌کنند ببرند. افراد دچار اعتیاد به الکل و موادمخدر هم اگر تغذیه خوبی نداشته باشند، ممکن است دچار سوء‌تغذیه و کمبود وزن شوند.
 
کودکان و نوجوانانی که رژیم‌های غذایی خاص دارند – مثل گیاهخوارها – باید تغذیه متعادلی داشته و از انواع و اقسام موادغذایی در برنامه‌غذایی‌شان استفاده کنند. بعنوان مثال افراد گیاهخوار باید اطمینان یابند که به اندازه کافی از موادگیاهی پروتئین‌دار و موادغذایی حاوی ویتامین B1 استفاده می‌کنند.
 
علائم و تاثیرات سوء‌تغذیه
سوء‌تغذیه هم بر بدن و هم بر فکر تاثیر می‌گذارد. هرچه سوء‌تغذیه فرد حادتر باشد – یعنی از موادمغذی بیشتری کمبود داشته باشد – مشکلات او نیز بیشتر خواهد شد.
 
علائم و نشانه‌های سوء‌تغذیه به کمبودهای موادغذایی که فرد دارد بستگی دارد، اما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
 
• خستگی و کمبود انرژی
• سرگیجه
• ضعف سیستم ایمنی بدن (که بر قدرت بدن برای مقابله با بیماری‌ها اثر می‌گذارد)
• خشک و پوسته‌پوسته شدن پوست
• تورم و خونریزی لثه‌ها
• پوسیدگی دندان‌ها
• کند شدن زمان واکنش‌دهی بدن و مشکل در توجه کردن
• کمبود وزن
• رشد ضعیف
• ضعف عضلانی
• تورم شکم
• پوکی استخوان‌ها
• مشکل در عملکرد اعضای بدن
• مشکل در یادگیری
 
اگر زن بارداری دچار سوء‌تغذیه باشد، وزن فرزند او کمتر از حد طبیعی و احتمال زنده‌ ماندنش هم کمتر خواهد بود. کمبود ویتامین A بخاطر سوء‌تغذیه دلیل اصلی کوری غیرقابل‌پیشگیری در جهان است و کودکانی که دچار کمبود حاد ویتامین A هستند، به احتمال بیشتری بخاطر بیماری‌هایی نظیر اسهال یا سرخک بیمار شده یا جان خود را از دست می‌دهند.
 
 کمبود ید که نوع دیگری از سوء‌تغذیه است، می‌تواند منجر به عقب‌ماندگی ذهنی و تاخیر رشد شود. کمبود آهن باعث می‌شود بچه‌ها فعالیت‌ کمتری داشته و برای تمرکز کردن مشکل داشته باشند. نوجوانانی که دچار سوء‌تغذیه هستند هم معمولاً در مدرسه مشکل داشته و از درس‌ها عقب می‌افتند.

درمان سو‌ء‌تغذیه به علت پیدایش آن بستگی دارد
 
خوشبختانه بسیاری از تاثیرات مخرب سو‌ء‌تغذیه قابل برگشت هستند، مخصوصاً اگر کودک دچار سوء‌تغذیه خفیف باشد.
 
اگر تصور می‌کنید که فرزندتان موادمغذی لازم را دریافت نمی‌کند، با پزشک او صحبت کنید و پزشک احتمالاً معاینات پزشکی لازم را روی او انجام داده و درمورد نوع و میزان موادغذایی که فرزندان مصرف می‌کند سوال خواهد کرد. همچنین ممکن است:
 
•  قد، وزن و توده بدن فرزندتان را اندازه‌گیری کند تا ببیند نسبت به سنش در محدوده طبیعی و سالم هست یا خیر.
 
•  آزمایش خون برای چک کردن بعضی ناهنجاری‌ها درخواست بدهد.
 
•  از رادیولوژی یا سی‌تی‌اسکن برای بررسی نشانه‌های سوء‌تغذیه در اعضای بدن و استخوان‌ها استفاده کند.
 
•  مشکلات زمینه‌ای که ممکن است موجب سوء‌تغذیه شده باشد را بررسی کند.
 
درمان سو‌ء‌تغذیه به علت پیدایش آن بستگی دارد. دکتر یا متخصص تغذیع ایجاد بعضی تغییرات را در نوع و کیفیت غذاهای مصرفی توصیه خواهد کرد و ممکن است مکمل‌های غذایی مثل ویتامین و موادمعدنی برای فرزندتان تجویز کند. اگر ابتلا به سوء‌تغذیه فرزندتان دلیل زمینه‌ای داشته باشد، دکتر به شما کمک خواهد کرد راه‌هایی برای تامین موادمغذی لازم برای رشد سالم فرزندتان پیدا کنید.
 
آیا کودک بدغذا ممکن است دچار سوء‌تغذیه شود؟
والدین معمولاً نگران هستند که بچه‌هایی که به نظر می‌رسد فقط ساندویچ کره‌بادام‌زمینی می‌خورند یا اصلاً لب به سبزیجات و میوه نمی‌زنند، تغذیه سالمی نداشته باشند. اما معمولاً حتی بچه‌های بدغذایی هم که موادغذایی کافی در دسترس آنها باشد، دچار سوء‌تغذیه نمی‌شوند.
 
بهترین راهی که والدین می‌توانند مطمئن شوند که فرزندانشان تغذیه‌ای سالم دارند این است که از انواع و اقسام موادغذایی برای تغذیه آنها استفاده کرده و مصرف تنقلات مضر و ناسالم آنها را کمتر کنند. اگر نگرانید که سطح انرژی بدن فرزندتان پایین آمده است یا سرعت رشد او کندتر از سایر هم‌سالانش است، حتماً درمورد نگرانی‌هایتان با پزشک او صحبت کنید.


 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 387
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
برای تقویت خلاقیت در کودکان باید به آنها تفکر نقادانه را آموخت
 
برای تقویت خلاقیت در کودکان باید به آنها تفکر نقادانه را آموخت تا از طریق ارزیابی مساله به یک راه حل خلاقانه برسند شکوفایی خلاقیت در بچه ها بزرگسالانی خوشفکر پرورش خواهد داد.
 
برای دوام در دنیای پررقابت امروز نیازمند خلاقیت هستیم. اما خلاقیت به عنوان یکی از مهارت های مورد نیاز انسان باید از زمان کودکی به افراد آموزش داده شود. در واقع، باید به کودکان تکنیک هایی را آموزش داد که آنها بتوانند با دیدی نو و تازه به شرایط و موقعیت های اطراف خود نگاه کنند.
 
آموزش خودباوری در کودک به خلاقیت می انجامد
تلاش و خودباوری ۲ اصل مهم است که باید به کودکان آموزش داد. باید به کودکان یاد داد با هر مشکلی که با آن روبرو می شوند چه ساختن یک کاردستی یا درگیری و اختلاف با همکلاسی، راه حل های زیادی را برای حل مساله به کار بگیرند. اگر بتوان در کودکی خلاقیت و مهارت حل مساله را آموزش داد، در بزرگسالی قادر به حل خلاقانه مسائل خود خواهد بود. بهتر است والدین ابتدای کار سریع دخالت نکنند و اجازه دهند فرزندشان خودش به تنهایی با مشکل روبرو شود. مگر اینکه مشکل خطرناک باشد. درواقع، لازم است که کودک د رچالش قرار بگیرد.
 
تکنیک «چرا» در این روش که بیشتر در مورد کودکان کاربرد دارد والدین یا مربی برای کودک سوال هایی را مطرح می کنند تا کنجکاوی کودک را تحریک کنند. برای مثال: «چرا این شکل گرد است؟»، «چرا رنگ این حیوان زرد است؟»، «چرا گوشه این کاردستی ات این شکلی است؟» و... درواقع با طرح «چرا» ذهن کودک را وادار به خلاقیت می کنند و مانع شکل گیری یک الگوی تکراری می شوند.
 
مشورت کردن راه خلاقیت را باز می کند
از کودکان بخواهیم و هرگاه با مشکلی روبرو شدند نظر افراد خانواده یا دوستان و معلم خود را نیز جویا شوند. با این کار ایده های مختلف به ذهن کودک راه پیدا می کند و همچنین به خلاقیت گروهی می رسد. زیرا بعضی از خلاقیت ها فردی و برخی دیگر گروهی است. در این تمرین کودک از طریق مشورت به راه حل های متنوعی می رسد و مهارت خلاقیت در او شکوفا می شود.
 
 
 
تکنیک های ایجاد خلاقیت در فرزندان
 
برای ایجاد خلاقیت در فرزندان، اجازه بدهید کودک به تنهایی با مشکل خود روبرو شود
 
 
 
ترسیم مشکل
از فرزندتان بخواهید مشکل خود را نقاشی کند. وقتی کودک مشکل را نقاشی می کند نیمکره راست او شروع به فعالیت می کند و نمای کلی مساله در مقابل او نشان داده می شود. درواقع، وقتی می خواهیم به کودک خلاقیت را آموزش دهیم قبل از هر چیز باید مساله را مشخص کنیم؛ اینکه «مساله» واقعا چیست؟
 
خلاقیت با ایفای نقش
اگر فرزندتان با مساله ای روبرو شده و می خواهد به یک راه حل خلاقانه برسد، از او بخواهید مشکل خود را با کمک پدر و مادر یا خواهر و برادرش به صورت یک نمایش به اجرا دربیاورد. از این طریق نگرش جدیدی در ذهن کودک ایجاد کرده اید.
 
قبل از خواب به مشکل فکر کنید
یکی از تکنیک هایی که هم در دوران کودکی و نوجوانی و هم در بزرگسالی برای تقویت خلاقیت می توان از آن استفاده کرد فکر کردن و اندیشیدن به مشکل هنگام خواب است. هر مشکلی که دارید شب قبل از خواب با این اندیشه بخوابید. هنگام خواب کورتکس مغز که آشنا با بایدها و نبایدهای دیکته شده است، دیگر فعال نیست و در عوض سیستم های دیگر مغز که با بایدها و نبایدهای جامعه و اطرافیان آشنا نیست، فعالیت خود را آغاز می کند. برهمین اساس فرد ممکن است صبح وقتی از خواب بیدار شود جرقه ای در ذهنش زده شده باشد و به یک راه حل جدید برسد. این روش در نوجوانان و بزرگسالان بیشتر کاربرد دارد.
 
مشکل کودک را به خودش بسپارید
یکی از تکنیک های ایجاد خلاقیت در فرزندان این است که والدین اجازه بدهند کودک به تنهایی با مشکل خود روبرو شود. از کودک بخواهید در مقابل مشکلی که برایش ایجاد شده راه حل هایی ارائه دهد یعنی تنها به یک راه حل اکتفا نکنید. البته رسیدن به راه حل ها می تواند با مشورت و کمک گرفتن از والدین یا افراد دیگر نیز باشد، اما مهم تر از همه ارزیابی راه حل هاست. باید به کودک کمک کرد که تفکر نقادانه داشته باشد یعنی به ارزیابی راه حل هایی که ارائه می دهد، بپردازد.
 
والدین باید به کودک کمک کنند تا اطلاعاتی راجع به راه حل ها به دست بیاورد و براساس آن بتواند به یک تصمیم درست برسد. از این طریق کودک همزمان تفکر نقادانه و مهارت حل مساله را خواهد آموخت. ممکن است کودک از طریق این روش به راه حل های جدید و نویی برسد که حتی به ذهن والدین نیز خطور نکند.
 
نیمکره راست کودکان فعال تر است
در سنین کودکی هنوز افکار و دیدگاهی در کودکان شکل نگرفته و کودک هنوز به یک شیوه زندگی برای مثال یک روش کاری، یک روش تفکر یا یک روش ارتباطی عادت، نکرده بنابراین در این شرایط بروز خلاقیت بسیار آسان تر از دوران بزرگسالی است. کودکان و نوجوانان آمادگی ذهنی بیشتری برای خلاقیت دارند چون نیمکره راست آنها در این سنین فعال تر است و همان طور که می دانید نیمکره راست مرکز خلاقیت و اندیشه های نو است. اما با بالا رفتن سن نیمکره چپ بلندپروازی ها و نواندیشی های نیمکره راست را محدود می کند. به همین دلیل سیستم آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش و خانواده ها باید به گونه ای پایه ریزی شود که باعث از بین رفتن خلاقیت های ذاتی در کودکان و نوجوانان نشود.





 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 370
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
یکی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی در دانش آموزان، وجود اختلالات یادگیری در آنان است
 
ویژگی های عاطفی کودکان دیر آموز نگرش کودکان دیر آموز، به مدرسه و تحصیل معمولا منفی است.تعداد غیبت های آنان بیشتر است و در بسیاری از موارد از سوی معلم و همکلاسان خود طرد می شوند. این نگرش منفی نسبت به کودکان دیر آموز در کلاس سوم تا پنجم بیشتر است شاید به این دلیل که آنها مشکلات سازگاری بیشتر دارند. گاهی این دانش آموزان تعارض های اجتماعی خود را به شکل پرخاشگری نشان می دهند چرا که در هنگام مواجهه با بحران های بین فردی و شخصی ساز و کار های ناکارآمدی برای مقابله در پیش می گیرند.
 
دیر آموزان انگیزه بالایی ندارند و همین امر موجب درماندگی، ناامیدی و پایین آمدن عزت نفس آنها در مدرسه می شود.تجربه شکست مکرر در کلاس، فقدان هدف برای آینده، نگرش منفی همکلاسان و روش های نادرست آموزش، رشد انگیزه تحصیلی این کودکان را به شدت کاهش می دهد. این کودکان از مشکلات رفتاری خود آگاه نیستند و نمی توانند عواطف خود را به طور مناسب ابراز کنند. از کشف مشکل آنها ناتوانیم و آموزشهای لازم را در برخورد با این کودکان ندیده ایم.
 
 * دانش آموزان با ناتوانی یادگیری چه کسانی هستند
کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری گروهی از کودکانی هستند که ظاهر طبیعی دارند و رشد جسمی و قد وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است، هوششان در حد متوسط می باشد به خوبی صحبت می کنند ومانند سایر کودکان بازی کرده و با دیگران ارتباط برقرار می نمایند در خانه کارهایی راکه والدین به آنها واگذار می کنند به خوبی انجام می دهند در مهارت های خودیاری نیز مشکل بسیار مشخص و چشمگیری ندارند.

اما در مهارت های تحصیلی با مشکل بسیار مشخص و چشم گیری ندارند. اما در مهارت های تحصیلی و درسی و مفاهیم پیشرفت تحصیلی با مشکل روبرو هستند. این کودکان در ابتدا با همسالان خود چندان تفاوتی از نظر درسی ندارند اما به تدریج و با افزایش پیچیدگی دروس این فاصله بیشتر خواهد شد توانمندی آنها در یادگیری مطالب به طور قابل ملاحظه ای با دیگر همسالان متفاوت است و یادگیری مهارت های آموزشگاهی مانند خواندن و نوشتن و حساب کردن به شیوه معمول در مدارس بر ایشان دشوار می باشد. این مشکل معمولا بعد از آنکه کودک مدتی در مدرسه مشغول تحصیل می شود ظاهر می گردداین کودکان در ابتدا اطمینان کافی به پیشرفت تحصیلی خود دارند به تدریج در می یابند که کودکان دیگر نسبت به آنها از وضعیت تحصیلی بهتری برخوردارند عدم شناخت این دانش آموزان از سوی معلم و اولیا تاثیرات بدی را به لحاظ فردی و اقتصادی و اجتماعی بر روی دانش آموزان و اولیا و جامعه می گذارند احساس عدم توانایی در اینگونه دانش آموزان بکار بردن روشهای منسوخ گذشته از سوی مدرسه واولیا (فشار ها،تحقیرها،سرزنش های مقایسه ای ناروا) موجب عدم اعتماد به نفس،احساس تحقیر و افسردگی و نهایتا مردودی وترک تحصیل را همراه دارد.

ناتوانی یادگیری باعث مشکلاتی در یادگیری و کاربرد زبان و مهارت های گوش دادن می شوند
 
 
 راه چاره
مسلم است که کار با دانش آموزان دیرآموز باید دور از نگرش منفی و تعصب صورت بگیرد.باید این نگرش در جامعه آموزشی و خانواده ایجاد شود که دیر آموزان متعلق به جامعه عادی هستند واستثنایی تلقی نمی شوند.به عبارت دیگر اگر یک کودک دیر آموز در نظام  آموزشی درست نبیند و سرانجام با بر چسب استثنایی وارد مراکز ویژه شود نشان دهنده ناکارآمد بودن روش آموزشی است. والدین باید نقش خود را به عنوان معلمان طولانی مدت کودک،بپذیرند و پذیرفتن این نقش مستلزم آن است که بین خانه و مدرسه همکاری و ارتباط بیشتر و فعالتری ایجاد شود. بنابراین معلمان این دانش آموزان باید آموزش مناسب و دوره های مربوطه را بگذرانند و دارای شناخت کافی از کودکان و نحوه ارتباط با خانواده های آنان باشند.
 
در حال حاضر بهترین کمک به این کودکان آن است که: خانواده ها به طور موثر با معلم همکاری کرده و معلم از این همکاری استقبال کند. این کودکان در کلاس هایی قرار گیرند که دارای دانش آموز کمتری باشد تا معلم بیشتر به آموزش انفرادی بپردازد و به تدریج کودک را درگیر فعالیت های گروهی و دروس جمعی نماید. پیشرفت این کودکان به صورت هفتگی ثبت شود در این صورت نیاز از وجود یک مشاور کمک گرفته شود.
 
 پیام کودکانی که از ناتوانایی یادگیری رنج می برند
کاش: برای آموختن به من به راهنمایی شفاهی و آموزش کلامی بسنده نکنی، من نیازمند رهبری عملی توام.
 
کاش: مرا آزاد بگذاری واز کندی حرکاتم ناشکیبا نشوی و به خاطر عملکرد ناشیانه ام فرصت کسب تجربه و یادگیری را از من سلب نکنی.
 
کاش: در آموزش به من در انتظار معجزه نباشی تا از کوشش و مبارزه در آموختنم مایوس نشوی.
 
کاش: به من فرصت بدهی تا کارهایم را خود انجام دهم و آهنگ کند رفتارم را پذیرا باشی و به تعجیل وادارم نکنی.
 
کاش: صبورانه بگذاری میزان سرعتم را خود تعیین کنم تا بدانی در پناه صبر تو خواهم آموخت.
 
کاش: مرا سرزنش نکنی که من به علت عدم توانایی مستحق ملامت نیستم واندک پیشرفتم را مقدمه پیشرفت دیگر تلقی کنی.


 
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 389
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
آيا براي تربيت کودکان اصول يکساني وجود دارد که والدين با رعايت آن اصول بتوانند به نحو مطلوبي عمل کنند؟
 
 
آيا براي تربيت کودکان اصول يکساني وجود دارد که والدين با رعايت آن اصول بتوانند به نحو مطلوبي عمل کنند؟ هر چند که شايد نتوان اصول کاملا روشني را براي تربيت بيان کرد، ولي مي توان به چند اصل کلي اشاره کرد که فرايند تربيت را آسانتر مي کند.
 
هفته نامه سلامت: آيا براي تربيت کودکان اصول يکساني وجود دارد که والدين با رعايت آن اصول بتوانند به نحو مطلوبي عمل کنند؟ هر چند که شايد نتوان اصول کاملا روشني را براي تربيت بيان کرد، ولي مي توان به چند اصل کلي اشاره کرد که فرايند تربيت را آسانتر مي کند. در زير به برخي ار مهارتها و اصول مهم اشاره مي شود:

1- خودتان الگوی حرف ها و نصیحت هایتان باشید

یادتان باشد «برای پیدا کردن اعتماد هرگز دیر نیست.» منابع پشتیبانی را قبل از اینکه به آنها نیازمند شوید، پیدا کنید. «آمادگی قبلی در مواجهه با مسائل یکی زا مهارت های شناخته نشده افراد مطمئن به نفس است.» به طور منظم با والدین سایر نوجوان ها ملاقات داشته باشید. دانش یا هنر جدیدی بیاموزید. رنجش های هیجانی خود را نادیده نگیرید. وقتی را برای ادامه فعالیتی که در آن مهارت دارید، اختصاص دهید. به کلاس افزایش اعتماد به نفس بروید. سعی کنید سطح آگاهی خود را در مورد رشد و حتی فرهنگ نوجوانان بالا ببرید. هر چه بیشتر با والدین نوجوانان در تماس باشید، بهتر می توانید نوجوان خود را ارزیابی کنید.

5 قانون فرزندپروری

2- سه بار گوش دهید، یک بار صحبت کنید

«اگر فقط می توانستم یک پیشنهاد برای بهبود بخشیدن به رابطه و حل مسائل خانوادگی ارائه دهم، آن پیشنهاد این بود که سعی کنیم شنونده خوب تری باشیم... شنونده خوب بودن، یک هنر است اگر چه به هیچ وجه کار غامض و پیچیده ای نیست.» (ریچارد کارلسون)

با دقت و توجه گوش کردن، روش موثر برای نشان دادن احترام شما نسبت به نوجوان و تغذیه اصلی عزت نفس اوست. چند دقیقه اول صحبت، سعی کنید خود را کنترل کنید و میان صحبت او ندوید، حتی با حرکت دست و صورت. سعی کنید خود را با حرکات بدن او هماهنگ کنید. به راحتی سکوت کنید. برای اینکه نوجوانان را به موضوع برگردانید به عبارات یا کلماتی اشاره کنید که آنها معمولا به کار می برند. آنچه تصور می کنید آنها گفته اند، خلاصه کنید. از استعاره یا مثالی استفاده کنید تا نشان دهید پیام آنها را کاملا درک کرده اید. از سوال های کوتاه و مختصر استفاده کنید تا به موضوع صحبت خاتمه دهید.

3- اول اندیشه، وانگهی گفتار

اگر دچار هیجان و اضطراب هستید اوقاتی را با خود خلوت کنید و بدانید الان زمان مناسب گفت و گو نیست. حرف خود را مختصر و ساده بیان کنید. یک فهرست سیاه از عباراتی که نباید گفته شود تهیه کنید و از گفتن آنها بپرهیزید. از ذکر برچسب هایی که به «سن» بر می گردد، خودداری کنید. مراقب پاسخ های تند و تیز خود در مقابل اصطلاحات اغراق آمیز بچه هایتان باشید. حرف خود را قطع کنید، پوزش بخواهید و حرف ای کلیشه ای را که زده اید، تصحیح کنید.

4- با هم و به تناوب قانون هایتان را مرور کنید

«انعطاف پذیر کردن تدریجی قوانین خانه، به نوجوان شما، هم آزادی و هم حداقل های مجاز را می دهد. پس هدف، رها کردن قفس بازی بچه نیست، بلکه به تدریج بزرگ کردن آن است». (استیو چاک)

5 قانون فرزندپروری

ارزش های خود را روشن کنید. به طور غیرمستقیم عمل نکنید. قبلا بازبینی کنید که هر دو شما می دانید جرم شکستن قانون یعنی چه؟ آن زمانی را که هر دو روحیه خوب و آرایم دارید، برای بازبینی ها انتخاب کنید. گهگاه تمایل خود را به شکستن مقررات نشان دهید.

5- در برخوردهایتان دنبال راه حل باشید

«تعارض اگرچه دردناک است ولی می تواند باعث یادگیری و رشد شود. گاهی از شکست در برقراری ارتباط، راه پیشرفتی باز می شود.» (شیدامان وار)

قبل از شروع بحث در مورد موضعی که تصمیم دارید بگیرید، خوب فکر و تاکید کنید منظور از گفت و گو، دستیابی به راه حل است. آرامش خود را حفظ کنید و زمانی که شروع به بحث می کنید؛ طرز برخورد شما نباید تهدیدکننده باشد. خواسته تان را روشن بیان کنید. سعی کنید نیازهای آنها را حدس بزنید. مطمئن باشید اگر جایی خطا کید آنها به شما گوشزد خواهند کرد. با دقت به حرف های آنها گوش دهید. آرمان خود را بازگو کنید. مجددا گوش کنید. موقعیت و احساسات آنها را قبول و به آن اعتراف کنید. سعی کنید وجوه مشترکی را پیدا کنید. حد وسطی را پیشنهاد کنید. وقتی توافقی صورت می گیرد: با جمله ستایش آمیزی به موضوع خاتمه دهید، حتی اگر پس از بحث و گفت و گوی شکنجه آور و با سختی و عدم تمایل به توافق رسیده باشد. زمانی که تعارض هنوز حل نشده، ادامه مکالمه را با جملات مثبت به پایان ببرید. به آنها وقت فکر کردن دهید.




 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 402
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
بیماری ماشین گرفتگی، یکی از بیماری های حرکتی است
 
 برای غذاهای پیش از مسافرت برنامه ریزی دقیق داشته باشید. پیش از مسافرت یا حین آن، به کودک تان غذای تند یا چرب ندهید و یک وعده غذایی کامل و سنگین برایش در نظر نگیرید.

«بیماری ماشین گرفتگی» یا به اصطلاح خودمانی «بد ماشین بودن»، یکی از بیماری های حرکتی است. این بیماری زمانی خودش را نشان می دهد که مغز شما اطلاعات ضدونقیضی از قسمت های حساس حرکتی مثل گوش داخلی، چشم ها و در نهایت اعصاب دریافت می کند.
 
کافی است کودک خردسالی را تصور کنید که در صندلی عقب ماشین فرو رفته و نمی تواند از پنجره به بیرون نگاه کند، یا کودکی دیگر را در نظر بگیرید که در حال خواندن کتاب در ماشین است.
 
گوش داخلی این بچه ها احساس حرکت می کند، اما چشم هایشان چنین احساسی ندارند. نتیجه اش دل درد، عرق سرد، خستگی، سرگیجه، بی اشتهایی و حالت تهوع خواهد بود.
 
البته هنوز مشخص نیست چرا بیماری ماشین‌گرفتگی روی برخی کودکان، بیشتر از دیگران تاثیر می گذارد، اما مشخص شده کودکان بین 2 تا 12 سال، بیشتر از بقیه در معرض این بیماری قرار دارند.
 
علائم این بیماری معمولا شامل سرگیجه، حالت تهوع و گاهی استفراغ است. اضطراب ممکن است این علائم را بدتر کند.   
 
 
راهکار‌هایی را برای جلوگیری از ماشین گرفتگی کودکان
 
دکتر ضیغمی، حالت تهوع و استفراغ در کودکان را در هنگام مسافرت بیماری شایعی می‌داند و درباره آن می‌گوید:« در علم پزشکی به حالت تهوع و استفراغ کودکان در مسافرت، «بیماری ناشی از حرکت» می‌گویند. این بیماری اغلب در بین کودکان 2 تا 5 سال شایع است و این حالت به دلیل عدم هماهنگی سیستم وستیبولار کودک پیش می‌آید. به زبان ساده‌تر، در حالت حرکت، زمانی که چشم اشیا و اجسام را بیند و سیستم عصبی نتواند خود را با آن هماهنگ کند احساس سرگیجه و تهوع پیش می‌آید که برای بچه‌ها آزار‌دهنده است.»
 
 
در گوش داخلی ساختمانی به نام دستگاه وستیبولار (دهلیزی) وجود دارد که به آن سیستم تعادلی هم گفته می شود. این سیستم معمولا اطلاعاتی را از محیط حرکتی و موقعیت در فضا فراهم می‌کند و به مغز می فرستد. شناخته‌ترین عملکرد این سیستم در بدن، حفظ تعادل است و به دلیل ارتباطات عصبی، نقش‌مهمی در هماهنگی حرکتی و بینایی دارد.

برای جلوگیری و درمان ماشین گرفتگی, نیم ساعت قبل از سفر به کودک دارو بدهید
 
 
«بیماری ناشی از حرکت» بیشتر به دلیل حرکت مایع پشت گوش میانی رخ می‌دهد. این اتفاق در بزرگ‌تر‌ها هم بار‌ها پیش می‌آید و اگر آنها در حال حرکت باشند و به اشیاء و مناظر ثابت نگاه کنند یا موقعیت‌شان ثابت باشند و به اشیاء متحرک نگاه کنند حالت تهوع پیدا می‌کنند.
 
 
دکتر ضیغمی کنترل این بیماری را مشکل می داند و توضیح می‌دهد:« از این بیماری تنها می‌توان جلوگیری کرد. اما برای بچه‌های کمتر از یک سال آنتی‌هیستامین «دیمن هیدرینات» و برای بچه‌های بزرگتر  بسته به وزن‌شان، دیفن هیدرامین تجویز می‌شود. چون این دارو آرام‌بخش است و به کودک حالت خواب آلودگی می‌دهد.»  
 
درمان ماشین گرفتگی کودکان
 
دکتر ضیغمی درباره درمان این بیماری می‌گوید:« برای جلوگیری و درمان ماشین گرفتگی, نیم ساعت قبل از سفر به کودک دارو بدهید، در زمان سفر با چشم‌بند چشمان او را ببندید تا نتواند به بیرون نگاه کند و حالت استفراغ به سراغش بیاید. حالت درازکش بهترین حالت برای رفع حالت تهوع است اما اگر کودکتان هیچ طوری راضی نمی‌شود که دراز بکشد، در همان حالت نشسته سرش را به سمت عقب ببرید.»
 
 
این متخصص کودکان و نوزادان در موارد حاد این بیماری توصیه می‌کند: «اگر کودک دچار استفراغ‌های شدید شود و حالت‌های این بیماری در او حاد باشند، برای درمان او از داروهای مسکن و یا سرم ORS خوراکی استفاده می‌کنند. همچنین برای کودکان بالای 4 سال دی نیترون و برای کودکان کوچکتر از این سن، متوکلوپرامید تجویز می‌شود.»
 
 
پدر و مادر‌ها باید بدانند که ضعف یا تشنج اعصاب، میگرن و بیماری‌هایی از این قبیل، بیماری ناشی از حرکت را تشدید می‌کند. بر همین اساس دکتر ضیغمی بر تغذیه این بچه‌ها تأکید می‌کند و می‌گوید:« برای اینکه بچه‌ها در سفر، ماشین، اتوبوس و یا قطار را کثیف نکنند، باید هوشیار باشید و قبل از سفر به آنها غذا‌های چرب و نفاخ و پر ادویه ندهند. به نظرم در این مواقع دوغ شور می‌تواند در رفع حالت تهوع موثر باشد. همچنین مادران باید وضعیت بچه را ثابت نگه دارند تا حرکت مداوم باعث استفراغ او نشود.»
 
 
در کودکان 2 یا 3 سال ممکن است این بیماری باعث شود آنها از سفر رفتن بترسند و به این موضوع فوبیا پیدا کنند. اما روانپزشکان و روانشناسان می‌توانند «بیماری حرکت»  این کودکان را با بازی‌ درمانی و تمریناتی که به هماهنگی سیستم وستیکولار آنها کمک کند، بهبود ببخشند و فوبیای آنها را درمان کنند.
 

 
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 373
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
مدیر مسئول مؤسسه کیهان گفت: یک نوار صوتی از مهدی هاشمی رفسنجانی که در فتنه فعال بود وجود دارد که از شخصی می‌خواهد تحریم‌ها علیه ایران بیشتر شود.

حسین شریعتمداری مدیر مسئول موسسه کیهان در برنامه متن و حاشیه که امشب (شنبه 11 دی ) از شبکه سوم سیما پخش شد با اشاره به نامه اخیر  30ضد انقلاب به ترامپ اظهار کرد: 30 نفری که به ترامپ  نامه نوشتند افراد خیلی دم دستی هستند و در قد و قواره‌ای نیستند که بشود برای اقدام‌ آنها انگیزه خاصی تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه اینگونه جریانات را دشمنان به صورت بادکنکی پرورش می‌دهند و از زبان آنها حرف‌هایی که خودشان می‌خواهند را مطرح می‌کنند، گفت: این ماجرا ریشه دیگری دارد و بسیار گسترده‌تر و مهم‌تر از آن است بخواهیم  بیشتر به آن توجه کنیم.

مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود:اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران درخواستی است که فتنه‌گران از همان سال 88 و البته قبل از آن اعلام کردند و این تعدادی که  به ترامپ نامه نوشتند افرادی هستند که در جریان فتنه فعال بودند که عده‌ای از آنان دستگیر شدند و برخی دیگر هم فرار کردند.

شریعتمداری با اشاره به ماجرای نوار مهدی هاشمی و درخواستش برای افزایش تحریمها علیه ایران، تصریح کرد: وی فرزند هاشمی رفسنجانی که از مسئولان عالی رتبه نظام هستند، نوار صوتی دارند که در آن نوار، صوت با یکی از همکاران‌شان تماس می‌گیرند و وقتی می‌بینند که او قرار است از محل زندگی‌اش به واشنگتن برود، از او می‌خواهند حتماً با خزانه‌داری آمریکا تماس بگیرد تا تحریم‌ها علیه ایران افزایش یابد، هم نوار صوتی این مکالمه وجود دارد و هم آن طرف مقابل این مسئله را مطرح کرده است.

وی تأکید کرد: تعدادی از همین افراد اصلی که در فتنه بودند، از اوباما درخواست می‌کنند که تحریم‌های شدیدتری را علیه ایران اعمال کند، واژه‌ تحریم‌های فلج‌کننده از داخل کشور مطرح شده بود.

مدیر مسئول روزنامه کیهان ادامه داد: آقای سفیر وقت اتریش در ایران با تعجب می‌گوید این دو رئیس جمهور اسبق ایران در ملاقات با بنده خواستند که غرب در شیپور تقلب و نقض حقوق بشر در ایران بدمد.

شریعتمداری با بیان اینکه  بنده در مصاحبه‌ای گفتم تنها کار عاقلانه‌ای که این دیوانه (ترامپ) می‌تواند انجام دهد پاره کردن برجام است،تاکید کرد: معتقدم برجام خسارت محض است، ما نباید مسائل را رد و گم کنیم.

وی ادامه داد: وقتی عده‌ای علیه آقایان چیزی می‌گویند تمامی سایت‌ها و روزنامه‌ها در محکومیت آن مسئله مطلب منتشر می‌کنند اما  چرا حالا نمی‌آیند درباره سندی که ویکی‌لیکس هم آن را منتشر کرده و آقای هاشمی و رئیس دولت اصلاحات پیغام دادند غرب در شیپور تقلب و نقض حقوق بشر بدمد، صحبت کنند و به این مسائل پاسخ دهند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در ادامه مناظره خود به بخشی از اظهارات کواکبیان درباره پناهنده‌ شدن برخی خبرنگاران خبرگزاری فارس اشاره کرد و گفت: مسئولان خبرگزاری فارس باید به این مسئله پاسخ دهند، اما آقای کواکبیان! چرا بیش از 60 نفر از روزنامه‌نگاران مدعی اصلاحات، وزیر دولت اصلاحات و معاونان دولت اصلاحات همگی قرار کردند و امروز در شبکه های VOA و BBC فعالیت دارند؟ چرا به این موضوع پاسخ نمی دهید، قطعاً کسانی که فرار کردند نظراتی دارند و نظرات‌شان ضد انقلاب است.

کواکبیان ادامه داد: بنده می‌گویم اگر نظرات این افراد که ضد انقلابی هستند در داخل کشور دنبال شود معلوم است که بین داخلی‌ها و آنها پیوند وجود دارد و معتقدم روزنامه‌های اصلاح‌طلب همان نظرات را در داخل کشور دنبال می‌کنند.

وی ادامه این برنامه در واکنش به اظهارات کواکبیان درباره اینکه برجام نبود تحریم‌ها ادامه پیدا می‌کرد، گفت: مگر در حال حاضر تحریم‌ها برداشته شده است، هیچ یک از تحریم‌ها برداشته نشده، آقای کواکبیان در حالی از برجام دفاع می‌کنند که مسئولان و صاحبان اصلی ماجرا با صراحت می‌گویند که دستاورد برجام تقریباً هیچ بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مدیر مسئول روزنامه کیهان در پاسخ به اظهار نظر دیگر کواکبیان مبنی بر اینکه برجام سایه جنگ را از سر ایران برداشت، تصریح کرد: سایه جنگ را نیروهای مقاومت از سر مملکت کم کردند نه مذاکرات، آقایانی که می‌گویند ظرف 5 دقیقه آمریکا می‌تواند با یک بمب همه چیز ما را از بین ببرد و یا حین مذاکرات می‌گویند خزانه خالی است می‌خواهم بگویم آنها هستند.

شریعتمداری در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره گونه‌شناسی جریان ضد انقلاب و جنس آنها، گفت: همه آنهایی که با انقلاب سر سازگاری ندارند در طیف ضد انقلاب قرار می‌گیرند و در این طیف گونه‌های مختلف وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به مسئله نفوذ، گفت: دوران بیانیه و اطلاعیه صادر کردن فلان گروه ضد انقلابی گذشته است و یا اینکه فلان نفوذی تروری در کشور انجام شود کار اصلی نیست بلکه آنان هدف دیگری را دنبال می‌کنند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان تاکید کرد: هدف نفوذی‌ها حضور در کانون‌های تصمیم‌ساز و سیاست‌پرداز نظام است که برای شناخت این گونه نفوذی‌ها فرمول‌هایی وجود دارد اما وقتی مسیر حرکت یک جریان، دولت، دستگاه قضا و مجلس باشد و احساس می‌کنید در این مسیر پیچ‌‌وخم‌هایی که نباید باشد پدید می‌آید و با مطالب قبلی در تناقض است یعنی اینکه برای مردم دردسر ایجاد شود. به عنوان مثال وقتی که شما معیشت مردم را در تنگنا قرار دهید یا آقای رئیس جمهور قول داده بود ارزش پول ملی را بالا ببرد اما امروز دلار به 4 هزار تومان رسیده بنابراین باید نگران کسانی بود که احیاناً به مسئولان ما در کانون تصمیم‌ساز و سیاست‌‌پرداز مشاوره می‌دهند.

شریعتمداری افزود: در حال حاضر110 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی وجود دارد که در دست 108 نفر است. بنابراین کسانی که در این زمینه کوتاهی می‌کنند شاید نتوان نام‌شان را ضدانقلاب گذاشت اما کسانی که چنین مشاوره‌هایی می‌دهند قطعاً بدانید که ضد انقلاب هستند.

وی ادامه داد: امروز نزدیک به 40 میلیارد دلار سالانه واردات قاچاق وجود دارد، واردات قاچاق باعث می‌شود که کارگاه‌های صنعتی تعطیل و به اشتغال ضربه وارد شود در حالی که شما نیاز به اشتغال دارید، حتی کترینگ قطارهای مسافری به یک شرکت اتریشی واگذار می‌شود و یا ساخت بزرگراه تهران - شمال را به شرکت خارجی داده می‌شود بنابراین معتقدم وقتی چنین پلشتی‌هایی پدید می آید و این با آنچه قبلاً قول داده شده در تناقض آشکار است باید نگران ضد انقلابیونی بود که نفوذ کرده‌اند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه وقتی ما شعار ما می‌توانیم سر می‌دهیم  واقعاً شعار درستی است دیگر نباید بگویم که توان تولید ما در حد آبگوشت بز باشد و یا بگوییم باید مدیر از خارج وارد شود، گفت: بنده نمی‌خواهم بگویم کسی که این حرف را می‌زند ضد انقلاب است اما این وسط باید جریاناتی گشت که چنین سیاست‌های را به عنوان مشاوره پیش‌روی برخی مسئولان قرار می‌دهند.

شریعتمداری در پاسخ به ادعای کواکبیان مبنی براینکه آنانی که مخالف دولت هستند رسماً اعلام کنند که مخالفند، گفت: مخالفت با دولت رسماً ارزشمند نیست  بلکه مسئله مورد نظر ما مخالفت با نارسایی‌ها و پلشتی‌ها  که می‌تواند نباشد و وجود دارد است.

وی خطاب به کواکبیان گفت:اینکه می‌گوید مخالفت باعث شده دلار گران شود یک ادعا است.  ما پیرو دلیل هستیم بهتر است دلیل بیاورید.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در پاسخ به ادعای دیگر کواکبیان بر این اساس که 108 فردی که معوقه بانکی دارند بیشتر دوستان آقای شریعتمداری هستند، خطاب به کواکبیان گفت: شما بفرمایید کدام یک از دوستان ما زندگی اشرافی دارند و اگر دوستان ما بودند پس چرا ما باید علیه‌شان اینقدر موضع‌گیری کنیم و این در حالی است که همه شما ساکت بودید و بَه‌بَه‌ و چَه‌چَه می‌زدید.

شریعتمداری درپاسخ به ادعای دیگر کواکبیان درباره افزایش قیمت دلار مورد در دولت‌ گذشته گفت: اینکه شما می‌گوید نرخ دلار در دولت گذشته به 4 هزار تومان رسید ادعای غلطی است بلکه اوج نرخ دلار در پایان دولت دهم به 3100 تومان رسید. اما در روز اجرای برجام دلار 3600 تومان شد اما این موضوع مسئله ما نیست اما آقای روحانی می‌گفت ما آمده‌ایم که ارزش پول ملی را بالا ببریم.

وی افزود: 110 میلیارد معوقات بانکی در اختیار 108 نفر است، 20 تا 25 میلیارد دلار در سال کالای قاچاق وارد می‌شود، وزارت صنعت نیز تعرفه‌ها را کاهش داده و این باعث تعطیلی کارگاه‌های کوچک شده آقای کواکبیان چرا این آمار را نمی‌بینید. چقدر سنگ‌پا،‌ دسته بیل  و... وارد کرده‌اید.

مدیر مسئول روزنامه کیهان ادامه داد: شخصی بوده که هر چه می‌گفتی نچ می‌کرده است. نچ که دلیل نمی‌شود این اسنادی است که اعضای همین دولت می‌گویند. اگر شما آنها را متهم به دروغ‌گویی می‌کنید این حرف دیگری است اما من معتقدم افرادی که این حرف‌ها را می‌زنند دروغ‌گو هستند بلکه دلسوزان دولت هستند.

شریعتمداری تصریح کرد: این مستنداتی است که آقای کواکبیان نمی‌تواند آنها را رد کند. امروز 80 درصد معادن تعطیل شده است هردفعه که این حرف زده می‌شود بلافاصله می‌گویند با دولت مخالف هستید چه کسی می‌گوید که ما با دولت مخالفت می‌کنیم؟

مدیر مسئول روزنامه کیهان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث حقوق‌های نجومی، گفت: چرا در مورد حقوق‌های نجومی و گورخواب‌ها موضع نمی‌‌گیرید و صدای‌تان در نمی‌آید؟ آقای رئیس جمهور در مورد حقوق نجومی به معاون اول خود نامه می‌زند و تأکید می‌کند که باید با قاطعیت پیگیری شود آقای نوبخت نخست عذرخواهی می‌کند اما همین آقای نوبخت می‌گوید کسی که حقوق نجومی چندصد میلیونی را گرفته ذخیره نظام است.

شریعتمداری خطاب به کواکبیان گفت:‌ 7 سال قبل به شما گفتم که آقای احمدی‌نژاد قرار بود که برود مصاحبه کند اما قبل از اینکه ایشان مصاحبه‌ای صورت دهند حدس زده‌اید که ایشان چه می‌خواهد بگوید و براساس حدسیات خود علیه وی حرف زدید و تحلیل کردید اما بعد معلوم شد که ایشان اصلاً برای مصاحبه نرفته است. بنابراین شما کاری کردید که فردای آن روز دوستان‌تان به شما تذکر دادند.

وی با طرح این پرسش که مسئله 3 هزار میلیارد مه‌آفرید را اولین بار چه کسی مطرح کرد، گفت: آن زمان که شما بَه‌بَه‌ و چَه‌چَه می کردید ما این مسئله را مطرح کردیم اما نمی‌دانستید 3 هزار میلیارد است اما اسم بانک تات را هم ذکر کردیم اما شما می‌گفتید همین آقای مه‌آفرید کارآفرین و استیو جابز ایران است.

مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود:‌ مجله آسمان که چند سال قبل تعطیل شد با بابک زنجانی مصاحبه‌ای صورت داد و آقای زنجانی در این مصاحبه گفته بود که شروع کار من از دوران آقای نوربخش بود و من آن زمان سرباز بودم. آن زمان به من گفتند ارز‌ها را ببرم و بفروشم و بابت هر دلار یک تومان به من دادند که در اولین روز 17 میلیون تومان درآمد داشتم و ادامه دادم.

شریعتمداری به مسئله حقوق های نجومی پرداخت و گفت: آقایان نخست می‌گفتند مجموع حقوق‌های نجومی 2 میلیارد تومان است و شما می‌گویید 50 میلیارد تومان است. من می‌گویم مجموع حقوق‌های نجومی اصلاً 10 میلیون تومان! بحث مبلغ نیست بلکه این افراد دست‌شان را در جیب ملت کرده‌اند و به ملت دستبرد زده‌اند. بنابراین چنین افرادی لیاقت ندارند در چنین جایگاهی بمانند.

وی در مورد شب‌گردی نمایندگان تهران که آقای کواکبیان به آن اشاره کرد گفت:‌شما تعریف می‌کنید که ما با نمایندگان مجلس راه افتادیم و فلان‌کار را کردیم اما واقعاً چه کار کردید.

مدیر مسئول روزنامه کیهان تصریح کرد: بنده تعجب می‌کنم آقای کواکبیان می‌گوید من برای اولین بار مسئله حقوق نجومی را مطرح کردم، مسئله فیش‌های نجومی را اولین‌بار روزنامه کیهان مطرح کرد. اینکه شما می‌گویید حالا شخصی یک حرف اشتباهی زده است نه، اینگونه نمی‌شود به موضوع پرداخت آقای نوبخت نخست عذرخواهی کرده بعد گفتند که نجومی‌بگیران ذخیره نظام بودند. یعنی شما می‌فرمایید این مطلب از دهن آقای نوبخت پریده است.  لطفاً‌ ماجراها را کتمان نفرمایید و با دلیل بگویید.

شریعتمداری خطاب به کواکبیان گفت: شما از بنده راه حل می خواهید،  آن زمان که هر کس راه حل ارائه می‌کرد که می‌گفتند شما بی‌سواد هستید و بروید به جهنم، در مورد IPC هرکس انتقاد کرد می گفتند شما ضد دولت هستید اما بعد از اینکه به انتقادات توجه نشد خود آقای وزیر نفت اعلام کرد که 150 ایراد در این قراردادها وجود دارد.

وی افزود: شما می‌گویید بیاییم در مورد اشتغال ایده بدهیم، قبول اما به شرط اینکه فردای آن روز دسته بیل و سنگ پا وارد نکنید.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در به این ادعای کواکبیان که سنگ پا و دست بیل در زمان آقای احمدی‌نژاد وارد شده است، گفت:یعنی شما مدعی هستید که گمرک دولت یازدهم دروغ می‌گوید و این سخن مبتنی بر سند گمرک است.



:: بازدید از این مطلب : 369
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
شورای امنیت، به اتفاق آرا، قطعنامه پیشنهادی روسیه را برای برقراری آتش‌بس در سوریه تصویب کرد.

شورای امنیت، به اتفاق آرا، قطعنامه پیشنهادی روسیه را برای برقراری آتش‌بس در سوریه تصویب کرد.

خبرگزاری آلمان گزارش داد؛ شورای امنیت سازمان ملل، به اتفاق آرا قطعنامه‌‌ پیشنهادی روسیه را در پشتیبانی از توافق آتش‌بس در سوریه و مذاکرات صلح کشور تصویب کرد.

این قطعنامه خواستار آتش‌بس فوری و رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه شده است.

آتش‌بس پیشنهادی، در پی مذاکرات سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران، در مناطق وسیعی از سوریه برقرار شده است.

توافقنامه آتش‌بس، قرار است راه را برای مذاکرات ماه آینده دولت سوریه و مخالفان در «آستانه» پایتخت قزاقستان، آماده کند که از حمایت مسکو، آنکارا و تهران برخوردار است.

برخی از اعضای شورای امنیت، در کنار موافقت با قطعنامه آتش‌بس سوریه خواستار نظارت بر این فرآیند از سوی ناظران مستقل و ارسال نامحدود کمک‌های بشردوستانه به مناطق جنگ‌زده شده‌اند.



:: بازدید از این مطلب : 375
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
مدیر مسئول موسسه کیهان در پاسخ به ادعای کواکبیان درباره افزایش قیمت دلار مورد در دولت‌ گذشته گفت: اینکه شما می‌گوید نرخ دلار در دولت گذشته به 4 هزار تومان رسید ادعای غلطی است بلکه اوج نرخ دلار در پایان دولت دهم به 3100 تومان رسید. اما در روز اجرای برجام دلار 3600 تومان شد اما این موضوع مسئله ما نیست اما آقای روحانی می‌گفت ما آمده‌ایم که ارزش پول ملی را بالا ببریم.
مدیر مسئول موسسه کیهان گفت: یک نوار صوتی از مهدی هاشمی رفسنجانی که در فتنه فعال بود وجود دارد که از شخصی می‌خواهد تحریم‌ها علیه ایران بیشتر شود.

حسین شریعتمداری مدیر مسئول موسسه کیهان در برنامه متن و حاشیه که از شبکه سوم سیما پخش شد با اشاره به نامه اخیر 30ضد انقلاب به ترامپ اظهار کرد: 30 نفری که به ترامپ نامه نوشتند افراد خیلی دم دستی هستند و در قد و قواره‌ای نیستند که بشود برای اقدام‌ آنها انگیزه خاصی تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه اینگونه جریانات را دشمنان به صورت بادکنکی پرورش می‌دهند و از زبان آنها حرف‌هایی که خودشان می‌خواهند را مطرح می‌کنند، گفت: این ماجرا ریشه دیگری دارد و بسیار گسترده‌تر و مهم‌تر از آن است بخواهیم بیشتر به آن توجه کنیم.

مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود:اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران درخواستی است که فتنه‌گران از همان سال 88 و البته قبل از آن اعلام کردند و این تعدادی که به ترامپ نامه نوشتند افرادی هستند که در جریان فتنه فعال بودند که عده‌ای از آنان دستگیر شدند و برخی دیگر هم فرار کردند.

شریعتمداری با اشاره به ماجرای نوار مهدی هاشمی و درخواستش برای افزایش تحریمها علیه ایران، تصریح کرد:فرزند هاشمی رفسنجانی که از مسئولان عالی رتبه نظام هستند، نوار صوتی دارند که در آن نوار، صوت با یکی از همکاران‌شان تماس می‌گیرند و وقتی می‌بینند که او قرار است از محل زندگی‌اش به واشنگتن برود، از او می‌خواهند حتماً با خزانه‌داری آمریکا تماس بگیرد تا تحریم‌ها علیه ایران افزایش یابد، هم نوار صوتی این مکالمه وجود دارد و هم آن طرف مقابل این مسئله را مطرح کرده است.

وی تأکید کرد: تعدادی از همین افراد اصلی که در فتنه بودند، از اوباما درخواست می‌کنند که تحریم‌های شدیدتری را علیه ایران اعمال کند، واژه‌ تحریم‌های فلج‌کننده از داخل کشور مطرح شده بود.

مدیر مسئول روزنامه کیهان ادامه داد: آقای سفیر وقت اتریش در ایران با تعجب می‌گوید این دو رئیس جمهور اسبق ایران در ملاقات با بنده خواستند که غرب در شیپور تقلب و نقض حقوق بشر در ایران بدمد.

شریعتمداری با بیان اینکه بنده در مصاحبه‌ای گفتم تنها کار عاقلانه‌ای که این دیوانه (ترامپ) می‌تواند انجام دهد پاره کردن برجام است،تاکید کرد: معتقدم برجام خسارت محض است، ما نباید مسائل را رد و گم کنیم.

وی ادامه داد: وقتی عده‌ای علیه آقایان چیزی می‌گویند تمامی سایت‌ها و روزنامه‌ها در محکومیت آن مسئله مطلب منتشر می‌کنند اما چرا حالا نمی‌آیند درباره سندی که ویکی‌لیکس هم آن را منتشر کرده و آقای هاشمی و رئیس دولت اصلاحات پیغام دادند غرب در شیپور تقلب و نقض حقوق بشر بدمد، صحبت کنند و به این مسائل پاسخ دهند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در ادامه مناظره خود به بخشی از اظهارات کواکبیان درباره پناهنده‌ شدن برخی خبرنگاران خبرگزاری فارس اشاره کرد و گفت: مسئولان خبرگزاری فارس باید به این مسئله پاسخ دهند، اما آقای کواکبیان! چرا بیش از 60 نفر از روزنامه‌نگاران مدعی اصلاحات، وزیر دولت اصلاحات و معاونان دولت اصلاحات همگی قرار کردند و امروز در شبکه های VOA و BBC فعالیت دارند؟ چرا به این موضوع پاسخ نمی دهید، قطعاً کسانی که فرار کردند نظراتی دارند و نظرات‌شان ضد انقلاب است.

کواکبیان ادامه داد: بنده می‌گویم اگر نظرات این افراد که ضد انقلابی هستند در داخل کشور دنبال شود معلوم است که بین داخلی‌ها و آنها پیوند وجود دارد و معتقدم روزنامه‌های اصلاح‌طلب همان نظرات را در داخل کشور دنبال می‌کنند.

وی ادامه این برنامه در واکنش به اظهارات کواکبیان درباره اینکه برجام نبود تحریم‌ها ادامه پیدا می‌کرد، گفت: مگر در حال حاضر تحریم‌ها برداشته شده است، هیچ یک از تحریم‌ها برداشته نشده، آقای کواکبیان در حالی از برجام دفاع می‌کنند که مسئولان و صاحبان اصلی ماجرا با صراحت می‌گویند که دستاورد برجام تقریباً هیچ بوده است.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در پاسخ به اظهار نظر دیگر کواکبیان مبنی بر اینکه برجام سایه جنگ را از سر ایران برداشت، تصریح کرد: سایه جنگ را نیروهای مقاومت از سر مملکت کم کردند نه مذاکرات، آقایانی که می‌گویند ظرف 5 دقیقه آمریکا می‌تواند با یک بمب همه چیز ما را از بین ببرد و یا حین مذاکرات می‌گویند خزانه خالی است می‌خواهم بگویم آنها هستند.

شریعتمداری در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره گونه‌شناسی جریان ضد انقلاب و جنس آنها، گفت: همه آنهایی که با انقلاب سر سازگاری ندارند در طیف ضد انقلاب قرار می‌گیرند و در این طیف گونه‌های مختلف وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به مسئله نفوذ، گفت: دوران بیانیه و اطلاعیه صادر کردن فلان گروه ضد انقلابی گذشته است و یا اینکه فلان نفوذی تروری در کشور انجام شود کار اصلی نیست بلکه آنان هدف دیگری را دنبال می‌کنند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان تاکید کرد: هدف نفوذی‌ها حضور در کانون‌های تصمیم‌ساز و سیاست‌پرداز نظام است که برای شناخت این گونه نفوذی‌ها فرمول‌هایی وجود دارد اما وقتی مسیر حرکت یک جریان، دولت، دستگاه قضا و مجلس باشد و احساس می‌کنید در این مسیر پیچ‌‌وخم‌هایی که نباید باشد پدید می‌آید و با مطالب قبلی در تناقض است یعنی اینکه برای مردم دردسر ایجاد شود. به عنوان مثال وقتی که شما معیشت مردم را در تنگنا قرار دهید یا آقای رئیس جمهور قول داده بود ارزش پول ملی را بالا ببرد اما امروز دلار به 4 هزار تومان رسیده بنابراین باید نگران کسانی بود که احیاناً به مسئولان ما در کانون تصمیم‌ساز و سیاست‌‌پرداز مشاوره می‌دهند.

شریعتمداری افزود: در حال حاضر110 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی وجود دارد که در دست 108 نفر است. بنابراین کسانی که در این زمینه کوتاهی می‌کنند شاید نتوان نام‌شان را ضدانقلاب گذاشت اما کسانی که چنین مشاوره‌هایی می‌دهند قطعاً بدانید که ضد انقلاب هستند.

وی ادامه داد: امروز نزدیک به 40 میلیارد دلار سالانه واردات قاچاق وجود دارد، واردات قاچاق باعث می‌شود که کارگاه‌های صنعتی تعطیل و به اشتغال ضربه وارد شود در حالی که شما نیاز به اشتغال دارید، حتی کترینگ قطارهای مسافری به یک شرکت اتریشی واگذار می‌شود و یا ساخت بزرگراه تهران - شمال را به شرکت خارجی داده می‌شود بنابراین معتقدم وقتی چنین پلشتی‌هایی پدید می آید و این با آنچه قبلاً قول داده شده در تناقض آشکار است باید نگران ضد انقلابیونی بود که نفوذ کرده‌اند.

مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه وقتی ما شعار ما می‌توانیم سر می‌دهیم واقعاً شعار درستی است دیگر نباید بگویم که توان تولید ما در حد آبگوشت بز باشد و یا بگوییم باید مدیر از خارج وارد شود، گفت: بنده نمی‌خواهم بگویم کسی که این حرف را می‌زند ضد انقلاب است اما این وسط باید جریاناتی گشت که چنین سیاست‌های را به عنوان مشاوره پیش‌روی برخی مسئولان قرار می‌دهند.

شریعتمداری در پاسخ به ادعای کواکبیان مبنی براینکه آنانی که مخالف دولت هستند رسماً اعلام کنند که مخالفند، گفت: مخالفت با دولت رسماً ارزشمند نیست بلکه مسئله مورد نظر ما مخالفت با نارسایی‌ها و پلشتی‌ها که می‌تواند نباشد و وجود دارد است.

وی خطاب به کواکبیان گفت:اینکه می‌گوید مخالفت باعث شده دلار گران شود یک ادعا است. ما پیرو دلیل هستیم بهتر است دلیل بیاورید.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در پاسخ به ادعای دیگر کواکبیان بر این اساس که 108 فردی که معوقه بانکی دارند بیشتر دوستان آقای شریعتمداری هستند، خطاب به کواکبیان گفت: شما بفرمایید کدام یک از دوستان ما زندگی اشرافی دارند و اگر دوستان ما بودند پس چرا ما باید علیه‌شان اینقدر موضع‌گیری کنیم و این در حالی است که همه شما ساکت بودید و بَه‌بَه‌ و چَه‌چَه می‌زدید.

شریعتمداری درپاسخ به ادعای دیگر کواکبیان درباره افزایش قیمت دلار مورد در دولت‌ گذشته گفت: اینکه شما می‌گوید نرخ دلار در دولت گذشته به 4 هزار تومان رسید ادعای غلطی است بلکه اوج نرخ دلار در پایان دولت دهم به 3100 تومان رسید. اما در روز اجرای برجام دلار 3600 تومان شد اما این موضوع مسئله ما نیست اما آقای روحانی می‌گفت ما آمده‌ایم که ارزش پول ملی را بالا ببریم.

وی افزود: 110 میلیارد معوقات بانکی در اختیار 108 نفر است، 20 تا 25 میلیارد دلار در سال کالای قاچاق وارد می‌شود، وزارت صنعت نیز تعرفه‌ها را کاهش داده و این باعث تعطیلی کارگاه‌های کوچک شده آقای کواکبیان چرا این آمار را نمی‌بینید. چقدر سنگ‌پا،‌ دسته بیل و... وارد کرده‌اید.

مدیر مسئول روزنامه کیهان ادامه داد: شخصی بوده که هر چه می‌گفتی نچ می‌کرده است. نچ که دلیل نمی‌شود این اسنادی است که اعضای همین دولت می‌گویند. اگر شما آنها را متهم به دروغ‌گویی می‌کنید این حرف دیگری است اما من معتقدم افرادی که این حرف‌ها را می‌زنند دروغ‌گو هستند بلکه دلسوزان دولت هستند.

شریعتمداری تصریح کرد: این مستنداتی است که آقای کواکبیان نمی‌تواند آنها را رد کند. امروز 80 درصد معادن تعطیل شده است هردفعه که این حرف زده می‌شود بلافاصله می‌گویند با دولت مخالف هستید چه کسی می‌گوید که ما با دولت مخالفت می‌کنیم؟

مدیر مسئول روزنامه کیهان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث حقوق‌های نجومی، گفت: چرا در مورد حقوق‌های نجومی و گورخواب‌ها موضع نمی‌‌گیرید و صدای‌تان در نمی‌آید؟ آقای رئیس جمهور در مورد حقوق نجومی به معاون اول خود نامه می‌زند و تأکید می‌کند که باید با قاطعیت پیگیری شود آقای نوبخت نخست عذرخواهی می‌کند اما همین آقای نوبخت می‌گوید کسی که حقوق نجومی چندصد میلیونی را گرفته ذخیره نظام است.

شریعتمداری خطاب به کواکبیان گفت:‌ 7 سال قبل به شما گفتم که آقای احمدی‌نژاد قرار بود که برود مصاحبه کند اما قبل از اینکه ایشان مصاحبه‌ای صورت دهند حدس زده‌اید که ایشان چه می‌خواهد بگوید و براساس حدسیات خود علیه وی حرف زدید و تحلیل کردید اما بعد معلوم شد که ایشان اصلاً برای مصاحبه نرفته است. بنابراین شما کاری کردید که فردای آن روز دوستان‌تان به شما تذکر دادند.

وی با طرح این پرسش که مسئله 3 هزار میلیارد مه‌آفرید را اولین بار چه کسی مطرح کرد، گفت: آن زمان که شما بَه‌بَه‌ و چَه‌چَه می کردید ما این مسئله را مطرح کردیم اما نمی‌دانستید 3 هزار میلیارد است اما اسم بانک تات را هم ذکر کردیم اما شما می‌گفتید همین آقای مه‌آفرید کارآفرین و استیو جابز ایران است.

مدیر مسئول روزنامه کیهان افزود:‌ مجله آسمان که چند سال قبل تعطیل شد با بابک زنجانی مصاحبه‌ای صورت داد و آقای زنجانی در این مصاحبه گفته بود که شروع کار من از دوران آقای نوربخش بود و من آن زمان سرباز بودم. آن زمان به من گفتند ارز‌ها را ببرم و بفروشم و بابت هر دلار یک تومان به من دادند که در اولین روز 17 میلیون تومان درآمد داشتم و ادامه دادم.

شریعتمداری به مسئله حقوق های نجومی پرداخت و گفت: آقایان نخست می‌گفتند مجموع حقوق‌های نجومی 2 میلیارد تومان است و شما می‌گویید 50 میلیارد تومان است. من می‌گویم مجموع حقوق‌های نجومی اصلاً 10 میلیون تومان! بحث مبلغ نیست بلکه این افراد دست‌شان را در جیب ملت کرده‌اند و به ملت دستبرد زده‌اند. بنابراین چنین افرادی لیاقت ندارند در چنین جایگاهی بمانند.

وی در مورد شب‌گردی نمایندگان تهران که آقای کواکبیان به آن اشاره کرد گفت:‌شما تعریف می‌کنید که ما با نمایندگان مجلس راه افتادیم و فلان‌کار را کردیم اما واقعاً چه کار کردید.

مدیر مسئول روزنامه کیهان تصریح کرد: بنده تعجب می‌کنم آقای کواکبیان می‌گوید من برای اولین بار مسئله حقوق نجومی را مطرح کردم، مسئله فیش‌های نجومی را اولین‌بار روزنامه کیهان مطرح کرد. اینکه شما می‌گویید حالا شخصی یک حرف اشتباهی زده است نه، اینگونه نمی‌شود به موضوع پرداخت آقای نوبخت نخست عذرخواهی کرده بعد گفتند که نجومی‌بگیران ذخیره نظام بودند. یعنی شما می‌فرمایید این مطلب از دهن آقای نوبخت پریده است. لطفاً‌ ماجراها را کتمان نفرمایید و با دلیل بگویید.

شریعتمداری خطاب به کواکبیان گفت: شما از بنده راه حل می خواهید، آن زمان که هر کس راه حل ارائه می‌کرد که می‌گفتند شما بی‌سواد هستید و بروید به جهنم، در مورد IPC هرکس انتقاد کرد می گفتند شما ضد دولت هستید اما بعد از اینکه به انتقادات توجه نشد خود آقای وزیر نفت اعلام کرد که 150 ایراد در این قراردادها وجود دارد.

وی افزود: شما می‌گویید بیاییم در مورد اشتغال ایده بدهیم، قبول اما به شرط اینکه فردای آن روز دسته بیل و سنگ پا وارد نکنید.

مدیر مسئول روزنامه کیهان در به این ادعای کواکبیان که سنگ پا و دست بیل در زمان آقای احمدی‌نژاد وارد شده است، گفت:یعنی شما مدعی هستید که گمرک دولت یازدهم دروغ می‌گوید و این سخن مبتنی بر سند گمرک است.


:: بازدید از این مطلب : 394
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
منابع خبری در ترکیه از وقوع یک درگیری مسلحانه و گروگانگیری در کلوب شبانه‌ای در استانبول خبر داده‌اند. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که این حمله دست‌کم ۳۵ کشته و ۴۰ زخمی برجای گذاشته است.

تلویزیون ان.تی.وی. ترکیه از کشته و زخمی شدن چندین تن در جریان حمله به یک کلوب شبانه در استانبول خبر داده است. تصاویر تلویزیونی از استقرار آمبولانس‌ها در محل کلوب شبانه «رینا» در محله بشیکتاش استانبول حاکی است.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از واسیپ شاهین، فرماندار استانبول از کشته شدن دست‌کم ۳۵ تن و زخمی شدن ۴۰ تن دیگر در جریان این حمله خبر داده است.

 

در همین حال، بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، فرماندار استانبول گفت که در این حمله تروریستی، یک فرد مهاجم اقدام به تیراندازی در این کلوب کرده و در بدو ورود، دست‌کم یک افسر پلیس را به ضرب گلوله کشته است.

 

از سوی دیگر، پیش‌تر خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده بود که افراد مهاجم عرب‌زبان بوده‌اند. شبکه تلویزیونی ان.تی.وی. گزارش داده است که مهاجمان دو نفر بوده‌اند. هم‌زمان شبکه سی.ان.ان. گزارش کرد که مهاجمان خود را به شکل بابا نوئل درآورده بودند. همچنین گزارش‌های تایید نشده‌ای نیز مبنی بر پذیرش مسئولیت این حمله توسط گروه تروریستی‌ داعش منتشر شده است.

 

روزنامه گاردین نوشت، مقام‌های ترکیه گفته‌اند، عامل این حمله یک فرد مهاجم بوده که کشته شده است.

 

گزارش شده در هنگام وقوع این حمله صدها تن در این کلوب شبانه حضور داشته‌اند.

 

بر اساس گزارش بی.بی.سی، استانبول در چندین روز گذشته همواره با بالاترین هشدار امنیتی روبرو بوده و حدود ۱۷ هزار مأمور پلیس مشغول گشت‌زنی در این شهر بزرگ ترکیه‌ هستند.

 

نخستین واکنش‌ها 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی دولت آمریکا در واکنش به حمله به کلوب شبانه در استانبول بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: آمریکا حمله وحشتناک به کلوب شبانه شهر استانبول ترکیه را که در آن ده‌ها تن کشته و چندین تن دیگر زخمی شدند، محکوم می‌کند.

 

پرایس تصریح کرد، این که چنین حمله بی‌رحمانه‌ای افراد بی‌گناهی را که مشغول جشن سال نو هستند، هدف قرار می‌دهد، تأکیدی بر توحش مهاجمان آن است.

 

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به حمله به کلوب شبانه، در صفحه توییترش از شهروندان این کشور در استانبول خواست که از نزدیک‌شدن به محل وقوع این حمله خودداری کنند و وضعیت سلامت خود را به خانواده‌هایشان اطلاع دهند.

 

رییس‌ سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این حمله، در صفحه توییتر خود نوشت: ۲۰۱۷ با حمله‌ای در استانبول آغاز شد. با قربانیان و عزیزان آنها همدردی می‌کنیم. ما به اقدامات خود برای جلوگیری از چنین فجایعی ادامه می‌دهیم.

 

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در صفحه توییتر خود نوشت: آغاز تراژیک ۲۰۱۷ در استانبول. با مردم و ترکیه و همه افرادی که قربانی این حمله شدند، همدردی می‌کنم؛ حمله‌ای که در آن شهروندانی که مشغول جشن سال نو بودند، هدف قرار گرفتند.

 

ترکیه در چند ماه گذشته شاهد حملات متعددی بوده که بسیاری از آنها به اعضای گروه تروریستی داعش و یا گروه‌های کرد مخالف دولت آنکارا نسبت داده شده است. در آخرین واقعه از این دست، سفیر روسیه در ترکیه در برابر دوربین‌های تلویزیونی به ضرب گلوله کشته شد.

 

۱۰ دسامبر: دو انفجار ساعتی بعد از پایان مسابقه فوتبال در استانبول به کشته شدن ۲۱ نفر و زخمی شدن دست کم ۱۶۰ نفر انجامید؛ این حمله به بازهای آزاد کردستان نسبت داده شد

 

۲۰ اوت: حمله به یک مراسم عروسی جان ۳۰ نفر را گرفت؛ این حمله به داعش نسبت داده شد

 

 ۳۰ ژوئیه: ۳۵ شبه‌نظامی که قصد ورود به یک پادگان نظامی را داشتند، در درگیری با مأموران کشته شدند

 

 ۲۸ ژوئن: حمله مسلحانه به فرودگاه آتاتورک ۴۱ کشته برجای گذاشت؛ این حمله به داعش نسبت داده شد

 

مارس ۱۳: در آنکارا و در اثر یک حمله انتحاری با یک خودرو بمب‌گذاری شده ۳۷ نفر کشته شدند؛ این حمله به شبه‌نظامیان کرد نسبت داده شد

 

۱۷ فوریه: ۲۸ سرباز در جریان حمله به یک کاروان نظامی کشته شدند



:: بازدید از این مطلب : 376
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
نماینده پارلمان آذربایجان در ادامه اظهارات گستاخانه خود مدعی شد که اگر ایران به آذربایجان حمله کند از روی نقشه محو خواهد شد و به 5 کشور تقسیم خواهد شد.

اوگتای آسادوف رئیس پارلمان این کشور در جلسه پارلمانی گفت که ایران نمیتواند در امور داخلی ما دخالت کند.

وی با اشاره به تهدید ایران علیه باکو مبنی بر سفر اخیر بنیامین نتانیاهو به این کشور گفت: ما در سفر اخیر رئیس جمهور ایران به باکو هیچ واکنشی نشان ندادیم اما باید در روابط دو طرف احترام متقابل حاکم باشد.

قدرت حسن قلی اف یک نماینده پارلمانی نیز در نطق خود تهدید ایران علیه آذبایجان بعد از سفر نتانیاهو را تهاجم خواند و گفت این تهدید نباید بدون پاسخ بماند.

وی با اشاره به بیانیه وزارت دفاع ایران درباره روابط آذربایجان و اسرائیل گفت که تخریب روابط دوجانیه میان تهران-باکو به نفع ایران نیست.

وزارت دفاع ایران بعد سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به باکو تاکید کرد تهران اینگونه اقدامات را تحمل نخواهد کرد.

این نماینده پارلمان آذربایجان در ادامه  اظهارات تند خود مدعی شد که اگر ایران به آذربایجان حمله کند از روی نقشه محو خواهد شد و به 5 کشور تقسیم خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 383
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اظهارات قالیباف در مورد گورخواب‌ها گفت: شهردار تهران که از ماجرای دردناک گورخواب‌های نصیرآباد چنین دل آزرده شده و همه دولت‌ها را مقصر می‌دانند، به نظر می‌رسد از حوزه مدیریتی خود خبر ندارند که اگر خبردار داشتند اکنون چنین بر نمی‌آشفتند.

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اظهارات قالیباف در مورد گورخواب‌ها گفت: شهردار تهران که از ماجرای دردناک گورخواب‌های نصیرآباد چنین دل آزرده شده و همه دولت‌ها را مقصر می‌دانند، به نظر می‌رسد از حوزه مدیریتی خود خبر ندارند که اگر خبردار داشتند اکنون چنین بر نمی‌آشفتند.

محمدرضا بادامچی در مطلبی در واکنش به اظهارات شهردار تهران درباره کارتن‌خواب‌ها و گورخواب‌ها، گفت: شبی که تا ٤ صبح همراه فرمانده نیروی انتظامی و برخی نمایندگان مجمع تهران از مناطق جنوبی پایتخت- پارک هرندی و اطراف خیابان مولوی- بازدید داشتیم، صحنه‌هایی به چشم دیدیم که تا مدت‌ها ما را رها نمی‌کرد.

وی افزود: مردان و زنانی که آشفته و حیران با لباس‌هایی مندرس، آسمان سقف‌ خانه‌شان کارتن پاره‌ای و پلاستیکی هم فرش زیر پای‌شان بود. مردی گوشه خیابان پوشک کودکش را عوض می‌کرد و دیگری کودک به آغوش و خمار در خیابان پرسه می‌زد. در تاریکی شب، آن‌جا زندگی جریان داشت و رفت و آمدها قطع نمی‌شد. تعداد بی‌شمار این افراد زمانی بر ما هویدا شدند که با دیدن خودروی پلیس از گوشه و کنار بیرون آمده و پا به فرار گذاشتند.

نماینده تهران ادامه داد: صحنه‌های دردناک و شرم‌آور آن شب، تنها مشاهدات مختصری از زیر پوست شهر تهران بود. صحبت از پایتخت است، نه گورستان‌های اطراف شهریار و نصیرآباد. همان شهری که شهردارش ماجرای گورخواب‌های نصیرآباد را تلخ و گزنده توصیف کرده است. جالب است که ایشان در یادداشت انتقادی‌شان از مسئولان خواسته‌اند این آسیب‌ها و معضلات را از نزدیک ببینند و با آن‌ها زندگی کنند. واعجبا که آقای شهردار گویا فراموش کرده‌اند که خود از مسئولین جمع‌آوری و سازماندهی این افراد در جامعه هستند که اگر فراموش نکرده‌اند این صحبت از جایگاه منتقد که از مسئولین می‌خواهد شرمگین از چنین حقایقی در جامعه باشند، به چه معنی است؟

بادامچی در پایان گفت: شهردار تهران که از ماجرای دردناک گورخواب‌های نصیرآباد چنین دل آزرده شده و همه دولت‌ها را مقصر می‌دانند، به نظر می‌رسد از حوزه مدیریتی خود خبر ندارند که اگر خبردار داشتند اکنون چنین بر نمی‌آشفتند.



:: بازدید از این مطلب : 390
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا تصمیم رئیس جمهور روسیه به پرهیز از اقدام تلافی جویانه علیه تحریمهای جدید اوباما را ستود.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا در تازه ترین اظهارنظر خود خویشتنداری «ولادیمیر پوتین» و تصمیم وی به پرهیز از اقدام تلافی جویانه علیه تحریمهای جدید اوباما را ستود.

ترامپ در صفحه توئیتر خود نوشت که «همیشه می دانست» رئیس جمهور روسیه «[فردی] بسیار باهوش» است.
 

گفتنی است که مقامات واشنگتن روز پنج شنبه شش شخصیت حقیقی روسیه از جمله مدیر دفتر مرکزی اطلاعات روسیه را به همراه پنج تن دیگر در فهرست تحریمها قرار دادند. افزون بر این، آمریکا با اخراج ۳۵ دیپلمات روسیه، ۷۲ ساعت به آنها مهلت داد که خاک این کشور را ترک کنند.

«کلایان کانوی» مشاور ارشد ترامپ پیشتر گفته بود که اقدامات تلافی جویانه دولت اوباما در واقع «یک واکنش سیاسی» به دستور «تیم هیلاری» است. این در حالی است که رئیس جمهور منتخب آمریکا مدعی است به بروز تنش و تعارض در روابطش با کرملین علاقه ای ندارد.

شایان ذکر است که روز جمعه، کرملین در واکنش به تحریمهای جدید آمریکا اعلام کرد که «به یک دیپلماسی غیرمسئولانه متوسل نخواهد شد» و باردیگر ابراز امیدواری کرد که با آغاز فعالیت دونالد ترامپ در سمت رئیس جمهور آمریکا، برای ایجاد روابطی حسنه با واشنگتن همکاری نماید. 


:: بازدید از این مطلب : 403
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

 پنجشنبه ۹ دي بود و در مراسم‌هاي مختلف شخصيت‌هايي به سخنراني پرداختند. از جليلي تا بذرپاش در اين روز به پشت تريبون رفتند و به بيان موضوعاتي پرداختند، اما بيش از همه در شبكه‌هاي مجازي براي سخنراني آيت‌ا... مصباح‌يزدي در مسجد امام صادق (ع) واقع در ميدان فلسطين تبليغ شده بود.

 

مراسمي كه روز پنجشنبه برگزار شد«همايش ۹ دي، احياي انقلاب اسلامي» بود و به نوشته تسنيم، حجت‌الاسلام آقاتهراني دبيركل جبهه پايداري، صادق محصولي قائم‌مقام جبهه پايداري، مجيد متقي‌فر سخنگوي جبهه پايداري، محمدباقر ذوالقدر و حجت‌الاسلام رحيميان و مهدي محمدي رئيس و عضو هيات موسس جبهه مردمي انقلاب اسلامي در اين مراسم حضور داشتند. در حالي مصباح‌يزدي روز پنجشنبه به مناسب «۹ دي» سخنراني كرد و مردان دولت‌های نهم و دهم مانند بذرپاش هم در اين روز به پشت تريبون رفتند اما نشاني از محمود احمدي‌نژاد نبود! اين سوالي است كه البته براي ۹ دي سال ۹۵ نيست، بلكه او در سال‌هاي اخير چندان تمايلي ندارد تا مانند ياران و پشتيبانان ديروز خود در اين روز سخنراني كند.

 

نكته قابل تامل اينكه در سايت احمدي‌نژاد مطلبي باتيتر «ملت ايران ۹ دي ازآرمان‌هاي خود دفاع كرد» منتشر شده است كه اين تصور رادر خواننده ايجاد مي‌كند كه او يكي از سخنرانان اين روز بوده است، اما زماني متن منتشره اظهارات رئيس‌جمهور سابق به پايان مي‌رسد تاريخ «۹ دي» نمايانگر آن است كه او مطلب جديدي درباره اين روز نداشته است و بايد به اين نكته توجه داشت متن منتشره نشاني از شباهت به متن سخنراني ساير سخنرانان ۹ دي ندارد! البته تنها احمدي‌نژاد نبود كه نامي از او در مراسم‌هاي «۹ دي» ديده نشد، بلكه اگر به كانال‌هاي تلگرامي نزديكان او مراجعه شود، آنها هم اشاره‌اي به اين روز نكرده‌اند، چنان‌كه در حالي كه ساير كانال‌هاي تلگرامي حامي دولت قبل مطالبي درباره «۹ دي» منتشر كرده بودند، حميد بقايي، علي‌اكبرجوانفكر و بهمن شريف‌زاده و غيره اشاره‌اي هر چند كوچك به اين روز نداشتند. براي بررسي اين موضوع مي‌توان چند گمانه را مطرح كرد كه در ادامه مي‌آيد:

 

دلخوري‌ها پس از ترك پاستور

واضح است كه احمدي‌نژاد از ياران سابق خود دلگير است، چرا كه شايد پس از پايان دولتش انتظار داشت از عملكرد او حمايت شود كه نه تنها چنين نشد، بلكه برخي حاميان ديروز به صف منتقدان او پيوستند.بنابراين مي‌توان اين گمانه را مطرح كرد كه احمدي‌نژاد براي نشان دادن دلخوري خود حاضر به حضور در مراسمي نيست كه دوستان ديروز كه منتقد امروز او هستند، در آن حضور داشته باشند. البته اين عدم حضور تنها مربوط به ۹ دي نيست و پيش از آن هم بارها ياران امروز احمدي‌نژاد به‌صورت علني از ياران ديروز انتقاد كرده‌اند.

 

مخاطباني كه پذيراي او نيستند؟

گمانه ديگري كه در اين راستا مي‌توان مطرح كرد، عدم تمايل به حضور احمدي‌نژاد در پشت تريبون‌هاي عمومي است. رئيس‌جمهور سابق تمايل دارد كه نامش فراموش نشود، حتي اگر از حضور در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ نهي شود. سفرهاي استاني او مصداق اين ادعاست، اما تمايل او يك بخش موضوع است و بايد افرادي هم باشند كه تمايل به حضور در مراسمي داشته باشند كه احمدي‌نژاد سخنران آن است. احمدي‌نژاد مدت زيادي است كه پشت تريبوني در پايتخت نرفته است و البته مطالبه زيادي هم براي اين حضور نبوده است، چرا كه اگر مطالبه‌اي براي سخنراني او بود، به‌طور حتم رسانه‌اي مي‌شد.

 

شايد حاشيه پس از بيان گلايه‌ها

گمانه ديگري كه درباره پررنگ نبودن مواضع احمدي‌نژاد درباره موضوعاتي كه پشتيبانان ديروز او تمايل به سخنراني درباره آنها را دارند به احتمال طرح موضوعاتي از سوي بازمي‌گردد كه احتمال حاشيه‌ساز بودن آنها مي‌رود.

 

همان‌طور كه اشاره شد، ياران ديروز او امروز در صف نخست منتقدانش هستند. بنابراين اين امكان وجود دارد كه او در پشت تريبون به انتقاد از شخصيت‌هايي بپردازد كه داراي جايگاهي هستند، مانند مصباح‌يزدي كه روزي صريح‌ترين حمايت‌ها را از احمدي‌نژاد مي‌كرد، اما در مقطعي چتر حمايتي خود را بست. به عنوان نمونه بيان كرد:«هنوز هم براي بنده اين يك معمايي است كه چنين آدمي با اين فراست، با اين هوش، با اين كارآمدي، چطور شيفته يك نفري مي‌شود كه از خودش ضعيف‌تر است و صدها نقطه‌ضعف در آن قابل رويت است. براي بنده هنوز اين معما باقي است. اما به هر حال يك واقعيتي است.» پذيرش اين جملات كه اشاره به مشايي داشت، براي احمدي‌نژاد خوشايند نبود. بنابراين افشاي اين گلايه چندان خوشايند نيست.

 

تاييد تغيير احمدي‌نژاد

در نهايت از اين نكته نبايد عبور كرد كه احمدي‌نژاد اگر هم تريبون داشته باشد، مواضعش شباهتي با مواضع پشتيبان‌های ديروزش ندارد و او در مسيري قرارگرفته است كه رفتارهاي آنها را تاييد نمي‌كند. مصباح‌يزدي شاخص‌ترين حامي احمدي‌نژاد بود اما سال‌هاست كه حتي شنيده‌اي از ديدار آنها منتشر نشده است و عدم موضع‌گيري درباره ۹ دي هم به پررنگ‌تر شدن اين اختلافات دامن زده است. احمدي‌نژاد ديگر احمدي‌نژاد ۸۴ نيست و ترديدي در آن نيست كه او هراسي از افشاي اين تغيير ندارد.

 



:: بازدید از این مطلب : 374
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هنوز اسم و رفتار امام سرمایه اصلی انقلاب است و دشمنان فهمیده‌اند تا وقتی امام، عزیز باشد انقلاب آسیبی نمی‌بیند بنابراین به فکر ترور شخصیت ایشان افتادند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی عصر جمعه طی سخنانی در مراسم گرامیداشت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله موسوی اردبیلی با بیان این که من موسوی اردبیلی را به وظیفه‌شناسی می‌شناختم اظهار کرد: آیت‌الله موسوی اردبیلی را از زمانی که شناختم همیشه به تناسب زمان، وظایف خود را انجام می‌داد.

 

وی افزود: ایشان در کنار آیت‌الله بهشتی همواره تندروی‌ها را کنترل می‌کرد و در حادثه‌ای مانند هفتم تیر که هدف از انجام آن از کار انداختن سه قوه بود، وضعیت به شکلی رقم خورد که بیماران را با برانکارد به مجلس آوردیم تا جلسه به حد نصاب برسد که در آن مقطع نقش آیت‌الله موسوی اردبیلی بسیار مهم بود.

 

وی با بیان اینکه صداوسیما باید برنامه‌ جامعی درباره مرحوم موسوی اردبیلی پخش می‌کرد گفت: حق آن بود که صداوسیما برنامه جامعی برای ایشان پخش می‌کرد نه اینکه لحظات آخر مشخص شود که چه کسی و کجا بر پیکر ایشان نماز می‌خواند.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه عزیمت آیت‌الله موسوی اردبیلی به قم پس از رحلت امام (ره) برای ما ضرر داشت اظهار کرد: بعد از رحلت امام ایشان به قم رفتند و ما ضرر کردیم. البته در قم نیز به مثابه یک شاهد تاریخی برای انقلاب بودند و هرکس به قم می‌رفت اطمینان داشت ایشان ستونی برای حفظ انقلاب در حوزه است اما پس از آن تندروی‌هایی رخ داد که نباید اتفاق می‌افتاد.

 

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه جوانان باید شخصیت آیت‌الله موسوی اردبیلی را بهتر بشناسند اظهار کرد: جوانان ما ارشادات ایشان را به یاد ندارند و این در حالی است که بیان مقاطع مختلف زندگی ایشان برای جوانان بسیار مهم است.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه سنت آیت‌الله موسوی اردبیلی در مقام قضاوت، باید پس از وی ادامه می‌یافت اظهار کرد: آیت‌الله موسوی اردبیلی در همان سال‌های اول انقلاب هم در سطح اجتهاد بود اما در حزب جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد و در شورای افتاء این حزب، با کمک ایشان مواضع حزبمان را می‌نوشتیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه هنوز اسم امام و رفتار ایشان سرمایه اصلی انقلاب است اظهار کرد: همه ما در برابر شخصیت امام بسیار کوچک بودیم و هنوز هم اسم امام و رفتار ایشان سرمایه اصلی انقلاب است. دشمنان این را فهمیده‌اند که تا وقتی امام، عزیز باشد انقلاب آسیب نمی‌بیند. بنابراین به فکر ترور شخصیتی ایشان افتادند که اخیراً بهانه‌ای هم به دست آن‌ها داده شده و کارهایی هم کرده‌اند.

 

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه سیدحسن خمینی و برادرانش سرمایه‌های انقلاب هستند اظهار کرد: شخصیتی مانند آیت‌الله حاج‌حسن آقا و برادران ایشان بسیار عالم هستند، از مدرسان خوب حوزه‌اند و سرمایه انقلاب به شمار می‌روند.

 

وی افزود: بسیار نیازمند این هستیم که آثار امام، بیت امام و خانواده ایشان را بزرگ نگه داریم.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عزل آیت‌الله منتظری از قائم‌مقامی رهبری در سال ۶۸ گفت: وقتی امام تصمیم گرفتند آیت‌الله منتظری نباشند، ما در یک جمع پنج نفره برای صرف شام خدمت ایشان رسیدیم و گفتیم ما خودمان را برای رهبری یک مرجع آماده کرده بودیم اما اکنون چه کنیم؟ که امام نیز پاسخ دادند در خودتان چنین کسی را دارید همین آقای خامنه‌ای.

 

وی ادامه داد: وقتی آیت‌الله گلپایگانی در مجلس خبرگان برای رهبری رأی نیاوردند، آیت‌الله خامنه‌ای رأی بالایی آوردند و هرچند که خود ایشان در دفاع از شورای رهبری سخنرانی کردند اما در نهایت رهبری فردی، رأی آورد.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان تأکید کرد: امیدواریم شیاطین داخلی نتوانند انقلاب را زخمی کنند.

 

در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری طی سخنانی با بیان اینکه حوزه انقلابی باید از مسیر امام بگذرد اظهار کرد: امام در اوج خباثت گروهک‌های ضدانقلاب پیام هشت ماده‌ای صادر کردند و ای کاش که مبانی فقهی این پیام در حوزه‌ها تدریس شود.

 

وی افزود: انقلابی بودن در حوزه علمیه جز با احترام به بزرگان حاصل نمی‌شود و در آینده نه‌چندان دور فرزندان ما حسرت می‌خورند که چرا بزرگان انقلاب تجلیل نشدند.

 

وی در پایان با اشاره به این که صداوسیما باید بیش از آن که انجام داد به بیان ابعاد شخصیت آیت‌الله موسوی اردبیلی می‌پرداخت گفت: صداوسیمای عزیز آیا سهم آیت‌الله موسوی اردبیلی همین مقدار بود؟ جامعه ما نیازمند شناختن بیشتر امام و یاران ایشان است.



:: بازدید از این مطلب : 385
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
نایب رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اعتصاب غذای آرش صادقی ابراز امیدواری کرد که این موضوع حل شود.

 نایب رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اعتصاب غذای آرش صادقی ابراز امیدواری کرد که این موضوع حل شود.

علی مطهری با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «امروز با چند تن از نمایندگان راجع به موضوع آقای آرش صادقی مشورت کردم و اقداماتی انجام شد. به حل موضوع امیدوارم. ریشه این گونه اتفاقات احکام سنگینی است که برای منتقدان سیاسی بدون توجه به میزان تأثیر اتهام آنها در جامعه صادر می‌شود و آنها مجبور به اعتصاب غذا و مانند آن می‌شوند و یک موضوع جزئی که می‌شد با تدبیر حل و فصل و حتی موجب جذب متهم به نظام شود تبدیل به دستاویزی برای ایرادهای حقوق بشری دشمنان انقلاب اسلامی می‌گردد. مسئولان امنیتی و قضایی باید به این روش‌ها پایان دهند.»



:: بازدید از این مطلب : 405
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()